Sabtu, 15 Oktober 2016

cara potong baju kebaya ringkas

Alhamdulillah, hari ni dapat kongsi satu lagi tutorial ringkas. Kebaya ringkas dengan potongan leher yang ringkas juga. Ini baju kebaya customer saya. Dari dulu dia memang tempah kebaya saja. Umur dia dekat 90 tahun tapi masih sihat walafiat. Nenek-nenek lain, mana selara nak pakai kebaya lagi. Tapi customer saya still pakai kebaya lagi. Baju contoh tu pun saya yang jahit dulu.

 baju contoh

 Pola kebaya. Dah berlipat2 sebab dah lama buat. Sejak tempahan pertama customer ni dulu. Badan tak berubah jadi saya guna yang lama. Pola2 customer jangan buang, simpan. Boleh guna kalau dia datang tempah semula. Tak pun untuk buat rujukan di masa akan datang. Ukuran saya semua guna cm. Saya tak pandai guna inci.

Mula2 lipat dua kain. Kain ni 2 meter saja (untuk baju sahaja).

 Potong bahagian tepi kain tu dulu. tepi kain ni selalunya berkedut atau macam bergetah. Perasan tak? Sebab tu saya buang bahagian tepi dulu. Biar kain nampak kemas dan mudah untuk kita nak garis ukuran.

 Dah siap gunting, sila buat garisan untuk basi jahitan. 1 atau 1 1/5cm. Basi jahitan ini untuk sambung dengan pelapik bukan baju depan kebaya tu.

Dah siap garis panjang, barulah letak pola tepi garisan tu. Nampakkan dalam gambar tu? Jangan lupa letakkan tracing paper di bawah kain dan atas kain (bahagian dat). Buatlah garisan ikut gambar dat yang ada di pola. Ukuran dat saya 3 cm. Naik atas 11cm, turun bawah pun 11cm juga. Tekan guna roda suri. Ada yang tak tahu roda suri? Yang macam pemotong pizza tu. Tapi roda suri comel sikit saiznya.

 Ini yang dah siap di tekap dat dan buat basi jahitan semua. Nampak tak potongan leher yang simple itu? Ini kebaya lapik dalam ye, bukan kebaya yang kolar lipat luar tu.

 Sekarang bolehlah potong, ikut garisan basi yang sudah dibuat. Untuk lipatan bawah tu, saya ambil 2 1/5cm atau 3cm. Dah siap gunting ketepikan.

Sekarang pola belakang pula. Lipat kain macam tadi juga (dua lapis). Kalau pola depan tadi, kita ambil dua keping. Yang belakang ambil satu dan tak putus ya. Ingat. Lipat dua kain dan terus letak pola di atasnya. Macam dalam gambar. Letak tracing papar, tekap dat dan buatlah basi dia atas tepi dan bawah pola.

 Ukuran basi sama je dengan pola depan tadi. Oh ya, pola depan bawahnya agak tajamkan. Yang pola belakang rata saja. Kebaya memang macam tukan belakang pendek tapi depan dia labuh sikit.

 Gunting ikut garisan.




Untuk tangan, lipat kain sekali lepas tu lipat lagi kain yang berlipat tu sekali lagi. Jadi dapatlah 4 lapis kain kan. Lepas tu letak pola di atasnya. Macam dalam gambar. Buat basi tepi atasa dan bawah.



Bolehlah di gunting terus. Saya kalau buat tangan memang terus ambil dua2. Malas nak gunting satu2, lambat! Kecuali kalau kain memang ekonomi sangat. Selagi kain boleh di lipat dapat dua tangan, hah buatlah. Sekurang-kurangnya kerja jadi cepat.

 Nah, inilah bahagian yang kita dah potong tadi. Macam mana, mudahkan? 

 Sekarang ambil lapik leher bahagian belakang. Mula2 lipat dua kertas bergam. Letak tracing paper di bawahnya.

Letak lagi tracing paper di atasnya. Macam dalam gambar tu.

 Kemudian letak pola belakang tadi di atasnya. Tengok gambar tu ya. Lepas tu tekaplah guna rodo suri gambar leher tu. Jangan lupa basi di bahagian atas ya.

 Inilah leher yang di tekap tadi.

Gunting dan jadilah macam ini. 

 Untuk lapik leher depan. Lipat kertas bergam macam dalam gambar. Buat basi 1 1/5cm. Lepas tu letak pola bahagian depan di atasnya. Kemudian letak pula tracing paper di sepanjang bawahnya pola.

 Sekarang guna roda suri untuk dapatkan garisan di bahagian bawah. Fahamkan?

 Tengok macam dalam gambar ini.

garis saja dari bawah sampai atas.

 Lepas sudah garis tu, lipat tracing paper tu macam dalam gambar di atas. Lipat semua ya.

 Sekarang buatlah garisan ikut garisan lurus di atas pola. Garisan ini adalah ukuran untuk lapik tepi dan leher baju. Ukurannya 3cm. Garis dari bawah sampai atas leher.

Macam inilah rupanya. Sekarang boleh gunting.

Dah gunting.

 Inilah rupanya lapik yang dah digunting dan di buka. Nampak tak yang leher depan tu macam kayu lastik? Y besarkan.
 
 Sekarang lapik leher tu korang pindahkan dan letak atas kain.

Nampakkan? Saya puaslah nak bagi kertas bergam tu menonjol dari kain tapi tak dapat2 juga. Kalau tak tengok betul2 mememang tak perasankan. Tapi harap mata korang terang. Mungkin juga kertas bergam saya ini terlalu nipis. Nak yang tebal mahal sikit. Yang ini harga semeter RM2. Yang tebal sikit dah nak ceceh RM3. Ini ekonomi sikit, guna yang nipis.

 Ok sekarang gunting saja. Tak payah gunting cantik2 pun asal gunting saja. Dah seterika semua baru gunting tepi dia cantik2.

 Macam inilah rupanya kertas bergam dan kain yang sudah sedia bergunting. Tinggal nak gosok dengan seterika saja.

Yang ini pula bahagian untuk lapik butang. 

Sekarang dah lengkap semua bahagian untuk baju kebaya. Untuk skirt, customer cuma nak skirt belah tak jadi. Atau skirt belah bohong. Atau skirt lipat depan. Banyak betul namanya kan? Kalau tempat saya, memang namanya skirt belah tak jadi. Tapi kalau tailor cina kat bandar sini memang sebut skirt belah bohong. 

Untuk skirt kebaya, korang boleh rujuk tutorial skirt yang saya dah buat sebelum ini. Ada belah tak jadi, kipas tepi dan kipas belakang. Boleh rujuk ya, cari saja di senarai tutorial saya. Kalau korang klik tak jumpa2 juga, korang boleh rujuk di senarai tarik post saya. Yang tahun2 lepas. 

Ok, insya-Allah saya jumpa lagi di tutorial akan datang. Harap entry ini dapat memberi manfaat dan membantu kawan-kawan yang nak belajar menjahit dengan cara ringkas dan tak memeningkan. Kalau nak share cara ini di fb dan nak save gambar, silakan. Moga kita dapat panjangkan lagi ilmu dan berkongsi dengan yang lain.

Rabu, 12 Ogos 2015

Cara Jahit Poket Sisi Seluar Baju Melayu

Salam syawal yang ke 27...selamat pagi rabu. Pagi ni saya nak kongsi cara jahit poket sisi seluar baju melayu. Saja kongsi, mana tahu ada yang jahit poket ringkas macam ni. Ini cara saya menjahit ya...kalau yang pro atau otai tu mesti ada cara lain yang lebih teratur. Cara saya ni jenis yang ringkas dan nak cepat siap saja. Apa pun harap perkongsian ini memberi manfaat pada kawan2 yang baru belajar menjahit.

 Cara Jahit Poket Sisi Seluar Baju Melayu

Sediakan poket seluar. Ukuran tu bergantung pada koranglah. Jangan besar sangat, sudah.

Jahit tepi poket sebelah depan seluar dulu

kemudian sebelah belakang pula.

Dia akan jadi macam ni

Kemudian cantumkan tepi seluar depan dan belakang. Jahit dari kaki seluar sampai di mulut poket. Dalam gambar tu yang tanda kapur biru, jahit sampai situ. Poket seluar selalu saya bukan 15cm. Campur 1cm untuk basi pinggang. Jadi semua 16cm.

Kalau dah diterbalikkan, jadi macam nilah.

Lepas tu bahagian seluar depan tu, jarakan 2.5 cm dan buat garisan ke bawah sampai garisan mulut poket tadi. Tengok gambar tu betul2 nanti fahamlah ya. Sorry ya saya ni tak berapa pandai nak terangkan atau ajar betul2. Harap gambar2 ni boleh membantu untuk korang lebih faham. Lepas garis tu, jahit ya ikut garisan condong tu.

Dah jahit dan terbalikkan, akan jadilah macam ni. Bahagian depan dan belakang bezakan?

Jahit di tepi mulut poket depan. Tepi bahagian belakang tu pun jahit ya, tengok macam dalam gambar tu

Ini dah siap jahit

Jahit macam ni

Jahit macam dalam gambar tu. Bagi kemas dan mulut poket tak terbuka sangat. Jahitan tu juga bagi jarak untuk poket dan pinggang seluar

Lepas tu jahit dihujung mulut poket tu. Jahit macam dalam gambar ni ya. Ini pun nak bagi mulut poket tak terbuka sangat. Tak adalah handphone yang disimpan terkeluar kalau si pemakai tu duduk.

Akhir sekali jahit bawah poket tu (sebelah dalam ya). Terbalikkan...ok siap sudah. Di bawah ni gambar yang dah siap. Selamat mencuba...

Cara Jahit Poket Sisi Seluar Baju Melayu


Selasa, 11 Ogos 2015

Cara pasang zip seluar baju melayu

Salam syawal yang ke 26. Tinggal 4 hari kita di bulan syawal. Hari2 terakhir syawal ni saya nak kongsi cara jahit zip untuk seluar baju melayu. Sebelum ni saya memang ada buat tutorial macam ni (entry tahun2 lepas) tapi penerangannya macam kurang sikitlah. Jadi saya buat semula, bagi terang sikit.

Zip dan lapik zip (fly). Zip ikut warna kain tapi masa ni saya dah kehabisan zip merah. Jadi saya belasah guna zip coklat!
 
Mula2 ukur panjang Zip di atas seluar tu. Tanda dulu.

Jahit dari tempat yg saya tunjuk dalam gambar tu. Jangan jahit dari hujung dulu ya sebab bahagian bawah tu nak sambung dengan bahagian seluar belakang dulu. Jahit sampai tanda yang saya tunjuk tu.

Dah jahit, letak pula pelapik yang berkertas gam itu atas bahagian yang baru dijahit tadi ( sebelah kiri ya). Terus saja jahit macam dalam gambar tu.

Kemudian jahit tindih atas lapik tu

Pandangan dari depan seluar, korang ambil lapik yang satu lagi dan pasang zip macam dalam gambar ni. Letak peniti dulu agar mudah sikit nak menjahitnya nanti. Ini bahagian kanan ya.

Sekarang balik ke bahagian pelapik sebelah kiri tadi, sebelah zip tu letak atas pelapik ni dan jahit. Tengok betul2 gambar tu ya. 

Ok, zip dah berpasang pun

Ini rupa macam ni ya. Boleh iron kalau nak bagi kemas lagi.

Pandang dari depan, korang jahit bahaian ni dari luar ya. Hati2 jangan sampai terjahit pelapik kat dalam tu. Korang boleh lipatkan lapik tu dulu agar lapik tu tak terjahit sama. Jahit lurus dan lengkungkan sikit bila sampai bawah zip tu.

Jahit macam ni ya

Nampak tak jahitan tu? Sorry ya kurang jelas sikit. Tujuan jahitan ni untuk jahit lapik kat dalam itu (bahagian lapik kiri)

Siap sudah. Senang saja, kan? Harap korang faham ya. Selamat menjahit...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...