Jumaat, 28 April 2017

Cara Sambung Baju Kurung Dan Jahit Lengan

Assalamulaikum. Kali ini saya buat tutorial cara sambung baju dan jahit lengan. Simple saja tapi harap dapat membantu kawan2 yang baru belajar menjahit.

 
 Badan baju- bahagian belakang dan bahagian depan, lengan dan lapik leher

Mula2 pasang laipk leher. Dalam entry lepas saya dah tunjuk cara pasang leher ya. Sekarang jahit semua dat (lisu) di bahagian pinggan baju.

 Ini yang dah siap jahit dat.

 Boleh teruskan pasang leher dan sambang bahu.

Cantumkan badan baju depan dan belakang. Jahit dari lubang ketiak ke bawah baju.

Ambil bahagian lengan dan tanda tepi lengan mengikut keluasan lubang lengan di badan baju. Perhatikan betul2 gambar di bawah ini.


Ukur macam ini ya. Jahit lengan tu, sedikit besar dari lubang lengan.

Lengan yang saya dah tanda

terbalikan lengan tu.

Masukkan lengan dalam lubang lengan kat badan baju tu.


Jahit dengan bahagian lengan tu di bawah dan badan baju di bahagian atas. Sebab tu lengan tu mesti sedikit lebih ukurannya.

Ok lengan dah siap cantum dengan badan baju

Terbalikkan. Macam inilah rupanya. Harap faham ya. Kalau tak, perhatikan saja gambar2 kat atas tu. Ok selamat menjahit.

Khamis, 27 April 2017

Cara Ambil Lapik Leher Baju Kurung

Assalamualaikum, saya nak share macam mana cara ambil lapik leher baju kurung. Cara ini juga boleh digunakan untuk baju kurung asli (tradisional), putus bahu. Biasanya saya buat pola belakang dan depan dalam satu kertas saja. Ini cara mudah, untuk yang baru2 nak menjahit. Kalau tailor yang pro, pola leher mereka memang lain kertas dan penuh dengan pengiraan yang rumit. Selalunya cara buat pola mereka agak terperinci dan baju kebanyakannya dijual di butik mewah. Apa yang saya ajar ini hanyalah cara yang simple dan mudah untuk sesiapa yang baru-baru nak belajar. Terutamanya yang jahit untuk diri sendiri dan anak2.

Ok, balik semula pada tutorial ini, ini pola leher yang saya lukis di atas pola baju kurung. Pola leher ini pun saya main tekap, pola leher yang sedia ada. Nanti lain tutorial, saya tunjuk acuan leher saya. Di tutorial yang lepas2 pun saya ada tunjuk cara mendapatkan pola leher baju kurung asli dengan meniru leher baju kurung asli cust. Cari saja dalam senarai tutorial saya.

Mula, lipat dua kertas bergam. Kemudian letak kertas warna di bawah dan atasnya. Lepas barulah letak pola baju tadi. Tekap lapik leher bahagian depan dulu.


Kemudian ambil pula leher belakang. Kemudia gunting ikut tekapan pola leher tadi. basi jangan lupa ya. Untuk basi leher, boleh ambil 1 cm dan untuk sambungan bahu boleh ambil 2 cm.

Inilah lapik leher yang diambil tadi. 

Lapik leher dah siap jahit kat baju. Ok harap tutorial ini dapat mebantu kawan2 yang baru berjinak dalam bidang jahitan. Selamat mencuba dan happy sewing...

Rabu, 26 April 2017

Cara Menjahit Leher Jubah Atau Baju Kurung Moden

Assalamualaikum. Saya buat tutorial ringkas untuk kawan-kawan yang masih kurang faham cara menjahit dan menyambung lapik leher untuk jubah, dress atau baju kurung. Mula2 sediakan lapik leher depan dan belakang. Dalam tutorial yang lepas2 saya dah tunjuk cara mengambil lapik leher. Boleh lihat dalam senarai tutorial saya.
 
Iron lapik leher ke atas kain. Ini bahagian leher depan
Lepas iron, gunting dan jahit tepi

Ini bahagian leher belakang

Belah dua macam ni. 

Jahit macam dalam gambar

Nampak tak?



Lipat bahagian tadi dan jahit ikut garisan yang dah ditanda.



Ini dah siap jahit
Pandangan dari luar. Ulang proses tadi untuk menjahit bahagian yang satu lagi.

Macam inilah dah siap jahit.

Untuk bahagian hadapan, jahit macam biasa ikut tanda yang korang dah buat.

Masa untuk sambung lapik leher depan dan belakang.


Lipat lapik leher macam ni ye



Temukan hujung lipatan tadi

Tindih dan jahit bahagian luarnya


Jahit sampai hujung.

Ok, bahu baju sudah bersambung


Temukan kedua hujung lapik leher depan dan belakang.


Jahit macam ini ya

Nampak tak hasilnya?


Buang baki kain

Gunting basi jahitan sepanjang leher tadi

Jahit tindih untuk bagi kemas dan leher terbentuk dengan cantik


Sekarang bolehlah iron dan jahit sembat. Tapi kalau tak jahit pun tak apa sebab lapik belakang tu panjang dan tak nampak bahagian bawahnya jadi tak perlu pun nak jahit sembat. Kebanyakan baju ready made pun, lapik leher akan dibuat besar2, tak perlu jahit sembat. Tapi kalau lapik leher tu kecil je, mesti jahit sembat. Nanti takdelah lapik leher tu terkeluar dari leher baju.

Ok selamat mencuba...happy sewing.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...