Selasa, 25 September 2012

cara membuat leher baju kurung asli

ada kawan saya kata, bahagian yang paling rumit nak buat baju kurung ialah bahagian lehernya. ada yang tak berani nak buat, takut salah buat lubang leher...nanti salah guntinglah...lubang leher tersengetlah...terbesarlah dan macam2 lagi. mula2 dulu, saya pun fikir macam tu juga. tapi lepas belajar menjahit...tahu teknik sebenar dan cara buatnya, kira macam mudahlah juga nak buat. jadi, kali ni saya nak tunjuk cara saya buat leher baju kurung. ringkas je.
 mula2, sedia lapik leher dan badan 
baju kurung asli anda

 dibahagian lapik (kertas bergam tu) lukis garisan lubang leher dan belahan bawah 
leher tu (ikut ukuran leher anda atau selera anda).kalau tak tau kira ukuran, ambik baju kurung lama anda, then cuba lukis lekuk leher baju tu di atas kertas. lepas tu gunting kertas tu ikut lukisan lekuk tu. dapatlah satu pola leher. pola tu letak di lapik leher yang di lipat 2, lepas tu tandakan garisan di sepanjang lekuk tu. kemudian buat garisan untuk belahan bawah.

 kemudian buat tanda di bahagian tengah dan bahu baju.
saya buat baju bahu tak putus. kalau bahu putus, cuma sterika bahagian tengah je. 

 lepas tu letak lapik leher dan pasang peniti

jahit ikut garisan leher tu

 jahit bahagian belahan bawah leher

 ni la lapik leher yang sudah di jahit dibadan baju

lipat 2 dan gunting di tepi jahitan lubang leher

gunting bahagian tengah. hati2 jangan tergunting jahitan benang

 gunting macam ni 

 lipat dan jahit halus bahagian atasnya untuk leher nampak kemas 
dan jahitan lagi kukuh

 jahit sepanjang leher dan belahan bawah leher

ni yang siap dijahit halus  bahagian tepi leher tu

 macam ni

 ni nak bagi jelas lagi...harap2 faham ye

lepas tu bolehlah jahit jelujur

leher yang sudah siap dijelujur

ok siap, ringkas je kan. harap2 cara ni dapat bantu kawan2 yang baru nak cuba2
belajar buat leher baju kurung asli.

Isnin, 10 September 2012

mesin jahit tepi


ini aktiviti saya petang kemarin...buka mesin jahit tepi saya, buang segala sisa2 kain dan habuk2. banyaknya sampah2 kecil dalam tu. patutlah mesin pun dah macam2 bunyi. saya tak pandai sangat bab mesin ni, tapi gatal tangan kan...memang nak juga buka dan tengok sendiri dalam mesin tu. buang dan bersihkan habuk2 dan letak minyak mana2 yang patut. ok la tu asalkan mesin dapat jalan dengan lebih lancar dan bunyi2 yang tak sepatutnya pun dah hilang.

macam ni la isi perut mesin jahit tepi saya. nampak tu, sudah bersihkan? tiada lagi habuk2 yang melekat. lepas tu bolehlah pasang kulit dia semula.

tengok mesin dah bersih dan berkilat macam baru, bersemangatlah juga nak sambung kerja2 menjahit lepas ni.


Sabtu, 8 September 2012

baju kurung moden layer


masih dalam mood raya lagi...hehehe selagi syawal belum berakhir, selagi tu la semangat raya tu sentiasa membara di hati. entry saya kali ni berbentuk santai je...asal update orang kata. ni saya pos gambar marsha dengan kurung moden. suka tengok warna dan fesyen layer baju kurung ni. saya tak pandai buat. baru nak cuba2 perah otak macam mana nak reka pola baju macam ni.

tapi hari tu tengok di butik baju macam ni, macam berlapis2. kalau lapis2 ni memang kerja yang paling malas saya nak buat. lecehlah banyak kerja...kena lagi kain yang licin2. tapi kalau dapat siapkan baju macam ni, memang cantiklah...boleh pakai raya haji nanti hihihi. cukuplah celoteh pagi ni, lepas ni nak google berkaitan baju ni dan hanbok baju korea tu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...