Memaparkan catatan dengan label skirt baju kurung. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label skirt baju kurung. Papar semua catatan

Isnin, 27 Ogos 2012

9 syawal...

wah! lamanya saya tak update blog...berbulan lamanya. semuanya sebab terlalu sibuk dengan kerja-kerja jahitan. bulan jun lepas saya memang sudah tiada masa nak jenguk blog ini. minta maaf pada pengunjung2 blog sebab saya agak lambat membalas kunjungan kawan-kawan semua. tapi insyaAllah, saya akan ke blog korang juga (tu pun bagi pengunjung yang tinggalkan url blog di chatbox saya).

tahun ini, saya rasa paling sibuk. banyak sangat kerja yang kena saya siapkan. tempahan raya pun ada beberapa kain yang saya tak dapat siapkan. 1 syawal orang semua sibuk beraya tapi saya masih melekat depan mesin jahit. saya kena siapkan baju family sepupu yang kahwin 25hb lepas. jadi sampai 6 syawal saya memang habiskan masa siapkan 7 pasang baju melayu dan 3 pasang baju kurung.

penat gila...tuhan saja yang tahu. tapi lepas siapkan semua, rasa lega sangat. sekarang baru ada masa rehat dan menikmati suasana raya hahaha. sayangnya hari ni sudah 9 syawal, suasana raya semakin kabur2. buka tv pun, telefilem dan hiburan raya pun dah tak ada. sedih pula rasanya. tapi tak apa, tunggu raya haji...bolehlah raya sakan hihihihi.

timbunan beg plastik di atas ni sebahagian tempahan yang saya kena jahit masa puasa hari tu. di bawah ni pula sebahagian kain2 yang sudah siap dipotong dan sedia untuk jahit tepi. kain2 dibelakang tu baju2 perempuan dan depan pula baju2 melayu. syukur alhamdulillah, proses menjahit semua berjalan lancar cuma adalah juga beberapa pasang baju yang sangkut2 sikit. terutama kain2 yang licin. memang tekanan habis nak gunting! kalau boleh nak saja bagi balik pada pemiliknya tapi tak sampai hati...kesiannnnnn punya pasalkan.


selain kain yang licin2 dan ira kain yang lari2, ada satu lagi masalah yang saya tension sangat. cuba tengok kain di bawah ni. manik ke apa ke namanya...saya cakap batu dipatri di kain. nak potong dan jahit, kena cabut dulu manik2 ni (bahagian gunting dan jahitan). kalau tak memang masalah...tumpulkan gunting dan patahkan jarum! betul2 buang masa punya kain. kena ada tahap kesabaran tinggi kalau berhadapan dengan kain ini. habis kuku ibu jari saya rosak dan jari ada luka2 juga semata2 tanggalkan batu2 melekat ni. nampaknya lepas ni saya kena hati2 kalau nak terima kain lagi.


tengah sibuk menyiapkan skirt baju kurung. ingat nak ambil semua baju2 yang sudah siap tapi betul2 tak ada masa waktu tu. cuma ada 2,3 pasang baju yang saya sempat ambik. antaranya dress budak2 di bawah ni. kalau nak cerita tentang jahitan, rasa memang tak pandai habis. macam2 pengalaman baru kali ni. banyak baju yang fesyennya kali pertama saya jahit. paling sadis baju2 melayu yang pelbagai, ada yang nak zip depan baju...ada yang nak bahu levis...memang pening! tapi rasa ok jugalah sebab dapat belajar banyak perkara baru.






Jumaat, 1 Julai 2011

cara memotong kain untuk kurung asli kanak-kanak

ini sambungan entry sebelum ini. kali ini saya tunjuk cara memotong kain untuk kurung asli kanak-kanak. mula sediakan kain 2 meter.


lipat 2 macam ni


kemudian lipat lagi macam ni pula


lekatkan pola bahagian badan di atas kain yang di lipat tadi. buat basi jahitan di bawah dan tepi pola.




basi jahitan yang sudah digaris-untuk memudahkan proses menggunting dan menjahit.


gunting ikut garisan tadi


untuk tangan pula, lipat kain macam ini


kemudian lipat pula macam ini


lekatkan pola bahagian tangan


tanda dan garisan untuk basi jahitan di bawah tangan, bahagian bahu dan tepi






guntingkan


untuk pesak, lipat dua kain ini


kemudian lipat sekali lagi macam ini


lekatkan pola pesak dan buat ukuran basi di keliling pola


guntingkan


guntingkan tepinya yang berlipat tadi. dapatlah 4 keping pesak.




tandakan tiap hujung pesak agar tidak keliru bila masa menjahit cantum nanti


untuk mengambil bahagian kekek pula, lipat 2 kain


gunting tepinya dan lipat 3 segi. lekatkan pola kekek tadi


tanda ukuran dan guntingkan


untuk skirt pula. lipat dua kain tersebut dan buat garisan lurus dan dari garisan tu tandakan labuh skirt




ukur labuh skirt


tanda dan gariskan bahagian lipatan kaki kain dan lipatan untuk bahagian pinggang


tandakan bahagian kipas dan badan skirt


garis untuk basi jahitan dibahagian tepi


guntingkan dan di bawah inilah hasilnya. mudah bukan?



so, jangan lupa mak2 budak bolehlah mula jahit baju raya anak2. tak perlu beli lagi...dapat juga jimatkan kos untuk raya nanti.



Khamis, 30 Jun 2011

belajar menjahit baju kurung asli untuk kanak-kanak

memandangkan dah nak masuk musim raya, saya rasa baik buat entry tentang belajar menjahit baju kurung asli untuk kanak-kanak. mesti ramai ibu2 yang nak buat baju untuk anak2. bagi mereka yang baru nak belajar tu, apa kata baca entry saya ni sampai habis. mudah je untuk menghasilkan sepasang kurung asli untuk kanak-kanak. kalau tak pandai ukur, di sini saya tunjukkan cara2nya.


mula2 ambil baju kurung anak anda. perlu diingat ukuran yang kita ambil adalah untuk:
1-labuh
2-bahu
3-turun bahu
4-panjang tangan
5-bukaan tangan
6-pesak (atas) dan (bawah)
7-kekek

lipat dua


ukur labuh baju-dari bahu sampai hujung baju (tengok gambar)

untuk ukuran bahu-dari lipatan ke bahu


ukuran untuk turun bahu


panjang tangan


bukaan tangan


pesak (atas)


pesak (bawah)


kekek


untuk skirt pula, lipat dua macam dalam gambar


ukur labuh skirt


buka lipatan tadi dan ukur bahagian punggung (tengok gambar)


ok siap. saya tulis ukuran tadi atas kertas yang akan saya lukis pola.


*************************************************************************


cara buat pola kurung asli kanak-kanak.

biasanya orang main ukur atas kain terus tapi bagi yang baru nak belajar boleh lukis pola dulu. lepas tu senang nak ingat dan boleh elak dari tersalah potong kain. biasalah mula2 kan, mesti banyak silap. tapi kalau guna pola memang tak punya. bila anda dah mahir nanti boleh ukur terus atas kain.


tanda untuk garisan labuh baju


59cm-untuk labuh baju dan 3 bulat tu tanda kain perlu dilipat (tak putus) bila kita gunting kain nanti.


tandakan ukuran bahu


garis lurus dari ukuran bahu sampai labuh baju tadi


tandakan ukuran turun bahu


tandakan ukuran panjang tangan


kemudian buat tanda dan garis untuk bukaan tangan


sambungkan garisan turun bahu ke hujung bukaan tangan


tanda untuk ukuran pesak (atas)


tandakan untuk ukuran pesak (bawah)


gariskan dari atas pesak ke bawah pesak


tandakan di tepi pesak untuk ukuran kekek


dan di tepi bawah tangan


kemudian gariskan


inilah rupa pola yang sudah siap


guntingkan


jadilah macam ni


ini ukuran skirt. 15cm tu untuk kipas dan 33cm untuk bahagian badan skirt (ukuran di bahagian punggung). 3 bulat tu tanda lipat 2 bila potong kain nanti. untuk labuh skirt, campurkan basi lipatan untuk kaki kain dan untuk lipatan jahitan getah pinggang.



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...