Selasa, 8 Oktober 2013

skirt kipas tepi @ kain susun tepi

hari tu jahit baju kurung yang skirtnya kipas tepi, terus terniat nak ambil gambar dan buat tutorial ni. manalah tahu, ada yang nak belajar buat skirt macam ni. sebelum ni, saya keliru bila orang kata kain susun tepi. lepas tanya dan google, rupanya kain susun tepi tu samalah macam kain kipas tepi. nama je beza...kalau di sabah memang namanya skirt kipas tepi.

mula2 kita perlukan kain yang untuk buat skirt kurung ni...sediakan kain yang sudah dipotong mengikut ukuran korang. macam ukuran saya ni, panjang skirt 94cm. untuk lebar kain pula ukur kipas tu 30cm dan ukuran punggung 48 cm. lepas dah ukur dan tanda dengan kapur ukuran tu semua, lipat dua kain tu dan gunting.
 yang ni kain untuk sambungan pinggang

lepas potong kain (48 cm +30 cm) x2 tu, jahit kain tu dibahagian tepinya (sambung kain tu lah). tinggalkan ruang untuk zip. jahit terus bahagian kaki kain. boleh je jahit satu tingkat tapi saya selalu jahit 2 tingkat macam dalam gambar di atas tu.

ukur bahagian kipas (60cm) dan bahagi 4. tandakan 15cm tiap ukuran tu. itu ukuran kipas yang biasa saya
buat. bergantung pada koranglah nak berapa. kadang2 saya ambik kurang dari 60cm, kalau kain tu tak cukup lebar.

lepas tanda bahagian 15cm tu dengan kapur, lipat kain tu ikut tanda tu dan gosok
tengok gambar di atas dan bawah ni.


gosok la kemas2 kipas tu, semua ada 4 lipatan. 


ni kipas yang sudah digosok tadi

lepas tu jahit semua tepi kipas tu... (jahit bahagian luar je).

ni kipas2 yang dah dijahit bahagian tepinya.

lepas tu, korang pin dengan peniti bawah dan tepi kipas tu untuk bagi sama
rata. ini bagi memudahkan proses pasang zip nanti.

pasang zip
 
sambungkan kain untuk bahagian pinggang

pasangkan getah dan jahit kedua2 hujungnya. skirt ini untuk pinggang getah je.

sila jahit rumah getah

dah siap jahit, sila tarik2 dan cantikkan bahagian getah tu, biar sama rata je kedut2nya
disemua tempat.

lepas tu jahit tengah2...nanti tak ada la getahnya terpusing2 bila dah lama guna


ok siap skirt kipas tepi @ kain susun tepi harap tutorial ringkas ni dapat bantu siapa2 yang nak cuba jahit skirt macam ni. terima kasih. 


Selasa, 1 Oktober 2013

baju customer part 5

tak banyak sangat baju yang saya jahit sekarang ni, adalah dua tiga pasang je. ni sebahagian baju yang saya jahit minggu lepas. ada jubah zip depan, baju melayu, blouse, baju kurung dan jubah. saya ada baki baju yang kena jahit lagi lepas ni, ada dalam 15 pasang lagi. semua sudah potong tinggal jahit untuk siapkan je. jahit-menjahit ni yang kadang2 lambat. baru jahit sekejap, dah ada gangguan. saya kalau asyik2 berhenti ni, kesudahannya mesti hilang mood dan akan berhari2lah lamanya untuk cari mood menjahit tu semula. tu sebab saya tak suka jahit henti2 ni, kalau dah menjahit memang nak jahit sampai habis. tak boleh lari2.







Khamis, 19 September 2013

cara menjahit poket dalam baju melayu

salam jahit semua, kali ni saya nak kongsi cara menjahit poket dalam baju melayu. sebelum ni saya pernah pos tutorial poket dalam tapi agak ringkas dan kurang penerangannya. jadi kali ni saya buat semula bagi tunjuk gambar lebih sikit dan penerangan pun terperincilah juga. harapnya dapat membantu kawan2 yang nak jahit poket dalam untuk baju melayu yang sedang dijahit. saya tak pastilah kalau di west orang sebut poket dalam ke apa. biasa kan di west poket ni dorang sebut saku...agaknya 'saku dalam' namanya.


ok mula2 sediakan badan baju, poket, lapik atas dan lapik bawah. kalau tak ada baju bolehlah buat latihan di kain perca je. untuk poket, ukuran panjang ambil 45cm (nanti akan dilipat 2) dan lebar 18cm. lapik atas pula ukuran panjang 16cm dan lebar 18cm. lapik bawah pula panjang 6cm dan lebar 18cm juga. lapik bawah ini dilapis dengan kertas bergam. kertas bergam tu lapik fabrik (interfacing) namanya tapi kalau di tempat saya, biasa sebut kertas bergam. lapik bawah ni yang akan dilipat keluar di poket nanti sebab tu kena letak kertas bergam.


untuk mulut poket pula, setiap baju melayu ada 3 poket...2 poket bawah yang sama saiz dan 1 poket atas yang saiz agak kecil dari poket 2 poket bawah tu. ukuran yang biasa saya buat untuk poket bawah, lebarnya 14cm dan panjang 1cm. kadang saya letak 1 1/5 inci untuk panjang tapi ni bergantung pada oranglah. kadang ada yang nak besar lipatan poketnya. ok untuk poket atas, biasa saya buat ukuran lebar 11.5cm dan lebar pun 1 1/5cm. ini contoh lebar dan panjang yang biasa saya buat...bagi kawan2 yang baru belajar tak perlulah nak faham semua ukuran ni. sebagai permulaan ambik je ukuran macam gambar di atas ni. kalau dah boleh buat, nanti rujuklah ukuran2 poket yang saya bagi tadi.


 ok, lepas tanda mulut poket di atas badan baju tu...ambil poket tu dan letak dibawah badan baju. letak ngam2 di bawah mulut poket tu. letak elok2 ye

 lepas dah letak elok2 tu, penitikan dari depan macam dalam gambar ni

 kemudian jahit keliling mulut poket (jahit ni di depan baju)

 dah siap jahit, macam ni rupanya

 ambil lapik atas tu dan letak di atas separuh mulut poket tu. penitikan.

 lepas tu letak pula lapik bawah di baki mulut poket tu. macam dalam
gambar di atas ni

 kemudian terbalikan baju tu macam dalam gambar ni. jahit di atas jahitan mulut poket tu tapi
jahit cuma garisan lurus atas bawah je. tepi poket tak perlu jahit. maksudnya jahit dari A sampai B je.
untuk bawah jahit dari C sampai D je. harap2 faham ya.

 jahit macam ni

 lepas tu terbalikkan ke depan baju semula. ini contoh jahitan, pandangan dari
depan baju tu

 buka tepi mulut poket macam ni dan penitikan tepi tu

 buat tanda macam ni di mulut poket tu

 gunting ikut tanda yang dibuat tadi. hati2 ya jangan sampai tergunting sampai
luar poket pula. ikut tanda yang dibuat tu.

 mulut poket yang sudah di tebuk tadi

 masukan lapik bawah dan lapik atas tu dalam mulut poket tu

 macam ni la rupanya bila lapik atas dan lapik bawah tu dah dimasukan
dalam mulut poket tu

 terbalikkan baju dan rupanya macam ni

 turunkan lapik atas tu macam dalam gambar ni dan kemaskan bahagian atas dan tepinya.
penitikan bahagian atas dan tepinya macam dalam gambar tu

 terbalikkan semula dan jahitan bahagian atas yang saya tanda garis putus2 tu.
 ini depan baju ya

 jahit macam ni...

 rupa bahagian atas yang sudah dijahit

 dari bahagian dalam baju semula : angkat lapik atas tu dan kemaskan

penitikan

lapik bawah yang sudah dilipat dan penitikan. jahit ikut contoh
garis putus2 tu

jahit betul2 dibawah tu

lipatan lapik bawah yang sudah dijahit

depan baju : kemaskan bahagian tepi poket ni

selak dari dalam dan jahit tepinya, macam ni

kemudian jahit lapik bawah tu

buat garisan di bawah lapik atas tu

lipat 2 poket 

tandakan poket tu ikut tanda di lapik atas tadi. macam dalam gambar 
di atas ni ya

nampakkan tanda yang saya dah buat tu. kemudian temukan garisan A ke B

macam ni

lepas tu penitikan dan jahit

lapik yang sudah dijahit tadi

lipat poket macam dalam gambar

kemaskan poket dan penitikan

kemudian jahit tepi poket tu

poket yang sudah dijahit

poket yang sudah siap, atas tu badan baju dan bawah tu poket

inilah rupa poket yang sudah siap

macam mana, dapat tak? harapnya dapatlah faham segala penerangan saya tadi tu. kalau tak faham juga, minta maaf banyak2lah mungkin cara saya sampaikan tu tak betul. maklumlah saya ni bukannya cikgu atau orang yang sangat2 mahir dalam jahitan. saya cuma penjahit biasa yang masih kurang ilmu lagi. namun saya tetap juga nak kongsi pengetahuan saya yang ciput ni. moga2 dapatlah juga membantu siapa2 yang berminat sangat nak belajar jahit-menjahit ni.

mungkin juga cara saya ni agak rumit tapi kalau dah selalu buat yang susah akan jadi senang. mula2 saya dulu pun bertanggapan macam tu masa belajar buat poket dalam ni. tapi lama2 ok dan rasa senang je nak buat. ada teknik lain yang tak guna lapis2 ni. cuma guna poket yang ukurannya panjang sikit. tapi saya kurang selesa dengan cara tu. saya lagi suka teknik 3 lapis ni, walau pun nampak macam banyak kerja tapi saya lagu suka buat cara ini. lagipun ni macam nilah yang cikgu saya ajar dulu.cuma teknik2 tu ada yang saya buat sendiri.

bila kita menjahit ni, tak semua juga apa yang cikgu ajar kita akan ikut sepenuhnya. kadang2 tu cikgu mengajar ada beberapa orang...sudah pasti cara mengajar satu2 perkara tu berbeza. tak perlu nak pening2 kepala mana teknik yang tepat sekali. bagi sayalah semua yang diajar tu teknik yang tepat cuma kita kena pandai2lah pilih mana teknik yang paling kita rasa senang dan mudah nak buat. kadang2 teknik tu agak nampak rumit tapi kalau kita rasa selesa nak ikut cara tu dan hasilnya pun cantik, ikut je la teknik tu.

semakin lama kita menjahit semakin banyaklah teknik dan kemahiran yang kita dapat tanpa kita sedar dalam proses menyiapkan baju. sebab tu saya cakap setiap tukang jahit ni ada teknik masing2. mungkin cara potong dan jahit tu berbeza tapi pakaian yang dihasilkan tetap sama. pendek kata yang penting kita ikut apa yang kita rasa selesa, cepat dan mudah. 

oklah, insyaALLAH saya akan buat tutorial lain pula bila ada kesempatan. saya ni ada masalah sikit kalau snap gambar masa menjahit kadang2 lupa proses mana yang nak digambar hihihi. kadang tu nak cepat sangat siapnya sampai malaslah nak ambik gambar. ok selamat menjahit  ^__^



LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...