Memaparkan catatan dengan label baju kurung. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label baju kurung. Papar semua catatan

Ahad, 12 Mei 2013

koleksi baju raya 2013-rizalman ibrahim

kalau tahun lepas baju raya rekaan jovian mandagie boleh didapati di zalora, tahun ni giliran rizalman ibrahim pula. jom tengok baju2 rekaan rizalman khas untuk raya 2013. manalah tahu dapat idea untuk jahit fesyen baju apa pula untuk raya kali ni.








credit : http://www.zalora.com.my/rizalman-for-zalora-shop/

Ahad, 7 April 2013

cerita disebalik gambar baju kurung


dua hari lepas saya sibuk mengemas baju2 lama yang tak digunakan lagi. semua masuk dalam kotak. cadang nak dermakan baju2 tu semua. masa kemas2 tu terjumpalah baju kurung lama saya ni (dalam gambar). terus tak jadi nak masukkan dalam kotak sebab baju ni ada cerita disebaliknya. 

sebenarnya inilah baju kurung pertama yang saya jahit. dah lama, tahun 2003...saya ikut kelas jahitan. baju pertama yang diajar baju kurung asli dengan skirt kipas tepi. tapi masa tu kami belajar guna kain kasar untuk lebih mudah digunting dan jahit. bila dah tahu buat, terus nak cuba buat baju sendiri. kebetulan saya pun ada kain yang masih belum dihantar di kedai jahit masa tu. tapi saya teragak2 juga sebab kain ni agak licin. jadi tak berani nak potong. lagipun masa tu sibuk belajar buat baju yang lain2 pula.

tapi lepas tengok seorang kawan saya pakai baju kurung hasil jahitannya terus semangat nak buat baju sendiri datang semula. masa tu saya terkejut sebab tak sangka kawan saya yang asyik main2 masa belajar tu, boleh pula buat baju kurungnya dengan cantik. memang kagumlah tengok...belum habis belajar sudah siapkan baju sendiri dalam diam2. sedangkan saya dan kawan2 lain, semua fikir...tunggulah habis belajar semua jenis baju, barulah nak cuba praktikan apa yang dipelajari.

masa tu rasa macam ketinggalan pula, terus rasa nak cuba buat juga. sibuk saya tanya macam2 pada kawan saya tu. apa masalah masa jahit leher dan kipas (ni bahagian baju yang saya cukup takut nak jahit masa tu). macam2lah saya tanya sebelum betul2 yakin nak potong kain sendiri. masa tu memang takut salah potong dan masalah masa menjahit tapi sebab terbayang kawan saya yang bergaya dengan baju kurungnya tu, membuat saya semangat nak siapkan juga baju kurung pertama saya tu. 

masa jahit kipas tu yang masalah sampai buka beberapa kali bahagian nak sambung di zip tu. susahnya saya rasa nak siapkan sepasang baju kurung... nak putus asa pun ada. tapi dalam hati, kena siapkan juga...fikir kalau kawan saya boleh buat, saya pun mesti boleh buat. tu yang saya balik2 cakap dalam hati...dan akhirnya berjayalah juga siapkan baju tu..:)

jelujur yang melampau rapatnya. tp masa tu, saya rasa jelujur baju 
saya nilah yang paling kemas  :)

tengok hujung pinggang pun dijahit penjuru. skrg saya tak
pandai buat macam tu, rata je hujungnya.

terlampau skema, kipas pun luar dalam saya jahit!

walaupun jahitan saya masa tu 'cincai-cincai' saja...tak kemas, tak lurus, ada banyak kedut2...tapi masa tu saya dah rasa sangat puas hati dan gembira. semangat tu berkobar2 nak potong kain dan menjahit baju kurung sendiri. masa tu juga dah terbayang2 orang datang tempah baju dengan saya :). hasil pertama memang tak berapa sempurna...tapi saya tetap rasa yang pertama tu terbaik dan tercantik. sekarang bila tengok baju ni, saya senyum2 sendiri. muka kawan saya tu pun automatik terlayar dimata saya.




Jumaat, 7 Disember 2012

baju customer lagi

ini baju customer lagi...untuk majlis kahwin minggu depan. demam kain corak polkadot masih lagi belum kebah lagi. mungkin sampai raya tahun depan pun corak polkadot masih lagi meletus2. baju melayu di atas tu   teluk belanga kanak2 tu yang letak dua poket je. satu lagi baju melayu dewasa, baju melayu raihan. butang macam kemeja tapi lapis sebelah dalam.baju kurung pula untuk kanak2 semua kurung asli. cuma untuk kurung dewasa (yang hijau tu) kurung moden ada dat tapi dalam gambar tak nampak sangatlah. 


Khamis, 22 November 2012

baju customer


salam pagi khamis yang indah. tak ada yang penting sekadar nak upload pic baju2 yang siap saya jahit. ini baju customer yang tempah baju satu set yang sama kain. sekarang ni kan trend pakai baju sama warna satu family. bukan je masa musim raya, musim kahwin2 ni pun ramai tempah baju satu corak. ala2 baju seragam gitu. 

Khamis, 15 November 2012

salam maal hijrah


salam maal hijrah...aktiviti jahitan saya agak slow akhir2 ini. banyak kerja2 yang tergendala dan tertangguh. gambar di atas sebahagian baju yang sempat saya siapkan minggu lepas. untuk minggu ini saya ada baki 5 pasang baju lagi nak disiap sebelum 24hb ni. hujung2 tahun tempahan lebih kepada kawan dan saudara-mara yang nak menghadiri majlis kahwin. ada juga tempahan baju sekolah untuk tahun depan. 

Ahad, 21 Oktober 2012

sekadar update

sebenarnya saya tak ada benda nak cerita pun. nak buat tutorial langsir scallop tapi gambar belum lengkap lagi.jadi saya buat je entry biasa2 macam ni...sekadar update. lagipun nak kongsi juga baju2 yang sudah siap dijahit. oh lupa la pulok...tu gambar di atas tu, barang2 jahitan yang baru je beli di leton.

ok di bawah ni, baju2 kurung dan kebaya yang telah siap dijahit. tinggal orang ambil dan pakai je. hasil tak berapa cantik dan kemas...maklumlah jahitan cincai2 dan nak cepat siap.  tapi walau tak cantik saya tetap nak upload juga...





Sabtu, 8 September 2012

baju kurung moden layer


masih dalam mood raya lagi...hehehe selagi syawal belum berakhir, selagi tu la semangat raya tu sentiasa membara di hati. entry saya kali ni berbentuk santai je...asal update orang kata. ni saya pos gambar marsha dengan kurung moden. suka tengok warna dan fesyen layer baju kurung ni. saya tak pandai buat. baru nak cuba2 perah otak macam mana nak reka pola baju macam ni.

tapi hari tu tengok di butik baju macam ni, macam berlapis2. kalau lapis2 ni memang kerja yang paling malas saya nak buat. lecehlah banyak kerja...kena lagi kain yang licin2. tapi kalau dapat siapkan baju macam ni, memang cantiklah...boleh pakai raya haji nanti hihihi. cukuplah celoteh pagi ni, lepas ni nak google berkaitan baju ni dan hanbok baju korea tu.

Isnin, 27 Ogos 2012

9 syawal...

wah! lamanya saya tak update blog...berbulan lamanya. semuanya sebab terlalu sibuk dengan kerja-kerja jahitan. bulan jun lepas saya memang sudah tiada masa nak jenguk blog ini. minta maaf pada pengunjung2 blog sebab saya agak lambat membalas kunjungan kawan-kawan semua. tapi insyaAllah, saya akan ke blog korang juga (tu pun bagi pengunjung yang tinggalkan url blog di chatbox saya).

tahun ini, saya rasa paling sibuk. banyak sangat kerja yang kena saya siapkan. tempahan raya pun ada beberapa kain yang saya tak dapat siapkan. 1 syawal orang semua sibuk beraya tapi saya masih melekat depan mesin jahit. saya kena siapkan baju family sepupu yang kahwin 25hb lepas. jadi sampai 6 syawal saya memang habiskan masa siapkan 7 pasang baju melayu dan 3 pasang baju kurung.

penat gila...tuhan saja yang tahu. tapi lepas siapkan semua, rasa lega sangat. sekarang baru ada masa rehat dan menikmati suasana raya hahaha. sayangnya hari ni sudah 9 syawal, suasana raya semakin kabur2. buka tv pun, telefilem dan hiburan raya pun dah tak ada. sedih pula rasanya. tapi tak apa, tunggu raya haji...bolehlah raya sakan hihihihi.

timbunan beg plastik di atas ni sebahagian tempahan yang saya kena jahit masa puasa hari tu. di bawah ni pula sebahagian kain2 yang sudah siap dipotong dan sedia untuk jahit tepi. kain2 dibelakang tu baju2 perempuan dan depan pula baju2 melayu. syukur alhamdulillah, proses menjahit semua berjalan lancar cuma adalah juga beberapa pasang baju yang sangkut2 sikit. terutama kain2 yang licin. memang tekanan habis nak gunting! kalau boleh nak saja bagi balik pada pemiliknya tapi tak sampai hati...kesiannnnnn punya pasalkan.


selain kain yang licin2 dan ira kain yang lari2, ada satu lagi masalah yang saya tension sangat. cuba tengok kain di bawah ni. manik ke apa ke namanya...saya cakap batu dipatri di kain. nak potong dan jahit, kena cabut dulu manik2 ni (bahagian gunting dan jahitan). kalau tak memang masalah...tumpulkan gunting dan patahkan jarum! betul2 buang masa punya kain. kena ada tahap kesabaran tinggi kalau berhadapan dengan kain ini. habis kuku ibu jari saya rosak dan jari ada luka2 juga semata2 tanggalkan batu2 melekat ni. nampaknya lepas ni saya kena hati2 kalau nak terima kain lagi.


tengah sibuk menyiapkan skirt baju kurung. ingat nak ambil semua baju2 yang sudah siap tapi betul2 tak ada masa waktu tu. cuma ada 2,3 pasang baju yang saya sempat ambik. antaranya dress budak2 di bawah ni. kalau nak cerita tentang jahitan, rasa memang tak pandai habis. macam2 pengalaman baru kali ni. banyak baju yang fesyennya kali pertama saya jahit. paling sadis baju2 melayu yang pelbagai, ada yang nak zip depan baju...ada yang nak bahu levis...memang pening! tapi rasa ok jugalah sebab dapat belajar banyak perkara baru.






Jumaat, 7 Oktober 2011

pola baju kurung riau

kali ni saya nak kongsi cara melukis pola baju kurung riau. saya tak tahu sangat cara yang khusus untuk ukur pola baju kurung riau. terutamanya untuk bahagian pesak dan kekek. saya juga tak berapa pasti potongan dibawah lengan tu disebut kekek atau termasuk dalam pesak juga. jadi minta maaf banyak2 (kepada yang memang pakar dalam hal ini) kalau saya buat kesilapan meletakkan nama2 setiap bahagian baju kurung riau ini. ukuran yang saya buat ini, saya agak2 je dan mengikut ukuran baju saya iaitu saiz s. kepada yang bukan bersaiz s, bolehlah tambah ukuran di mana2 bahagian yang sepatutnya ye.

mula2 ambil ukuran badan sendiri. saya guna cm untuk semua ukuran dan gambarajah di bawah ni, ukuran baju saya (saiz s).




mulakan lukis labuh baju


bahu


turun bahu (untuk mendapatkan ukuran turun
bahu, ukur pita dari bahu ke puncak dada)


panjang lengan


bukaan tangan


sambung terus dibukaan tangan tadi


buat kekek (ini bahagian yang saya kurang pasti namanya, memandangkan ianya di atas macam kekek baju kurung biasa, jadi saya sebut kekek jugalah. kalau salah, tolong betulkan ye).


bahagian pesak. ukuran dibahagian ini terpulang pada anda. ada yang suka kembang ada juga yang tak suka. terpulanglah tapi setahu saya kurung riau memang bahagian bawah agak kembanglah.


' sambung terus kebahagian pinggang. ukuran pinggang ikut suka masing2.


ok, pola pun sudah siap.

'
potong pola yang sudah siap tadi


ini hasilnya yang sudah di gunting tadi
a)badan
b)lengan
c)kekek (bahagian yang saya tak pasti namanya!)
d)pesak


***************************************************************

ok sekarang saya tunjuk cara menggunting pula.


mula2 lipat 2 kain macam dalam gambar ini (ikut ira kain)


dan lipat lagi macam ini


kemudian letak pola untuk bahagian badan tadi. garis untuk basi jahitan. untuk tepi saya selalu guna 1.5cm dan bawah baju pula 3cm.


bolehlah guntingkan


lepas tu untuk ambil bahagian tangan pula, ulangan proses macam tadi. lipat 2 kain macam ni.


dan lipat lagi macam ni


kemudian letak pola bahagian lengan.
tandakan basi jahitan tepi (1.5cm dan bawah tangan 3cm).
lepas tu guntingkan bahagian ini.


ok sekarang untuk ambil bahagian pesak, lipat 2 juga


lipat lagi sekali


letak pola pesak macam ini. tandakan basi jahitan dan bawah pesak.guntinglah ikut tanda garisan yang dibuat tadi. tanda 3bulatan kecil yang saya lukis di kertas pola tu, tanda kain tak putus. maksudnya lipatan kain yang bersambung gitu. ohhh...minta maaflah kalau kawan2 keliru dengan penerangan saya ini. harap2 tu fahamlah ye.


ini pula untuk bahagian kekek @ bahagian yang saya tak pasti namanya tu.


lipat 2 dan lipat sekali lagi macam ni


letak pola dan buat basi jahitan.


ini pula untuk pola leher. lipat 2 dan gunting.

ok, inilah bahagian baju kurung riau yang siap digunting. harap2 entry ini dapat membantu kawan2 yang nak belajar menjahit baju kurung riau.





LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...