Sabtu, 11 Oktober 2014

Baju Customer Part 6




Jubah Princess Cut


Salam petang sabtu. Ini jubah princess cut gigi buaya yang saya jahit lace di hujung lengan. Baju ni simple aje. Kalau pandai jahit baju kurung moden, memang senanglah nak buat baju macam ni. Baju macam ni lagi cepat dijahit berbanding baju kurung moden. Bagi sayalah sebab baju ni takde skirt jadi proses jahit tak lama. Masa pasang zip sajalah ambil masa lebih sikit. 

Saya guna 1 pola aje untuk belakang dan depan. Untuk ambil yang belakang kena lebihkan beberapa cm untuk basi zip. Depan cuma basi untuk jahitan je...

pola depan dan belakang

Ini cara saya ambil pola belakang. Lipat dua kain tu, temukan kedua-dua tepi. Ambil ikut ira kain (memanjang).

tanda dengan kapur dan gunting.


Ini bahagian depan. Lipat dua macam dalam gambar dan letak pola. tanda dan gunting. 

Ini bahagian depan, belakang dan lengan yang sudah siap dipotong.

 Bahagian lapik leher


Bahagian belakang yang sudah di pasang zip dan lapik leher. Sedia untuk di jahit sambung. Untuk bahagian depan caranya sama aje. Bezanya depan tak putus dan sambung terus bahagian tepi. Dah jahit depan belakang, barulah cantum bahu dan tepi. Kemudian jahit lace di hujung lengan. Lepas tu barulah pasang lengan dan badan baju. Siapkan jahitan untuk lipatan bawah baju. Saya ringkas2kan aje sebab gambar tak banyak yang saya ambil. Tapi banyak blog lain yang bagi penerangan penuh macam mana nak potong dan jahit dress yang macam ni. Ok, selamat menjahit...

Isnin, 6 Oktober 2014

cara jahit baju kurung peeplum

Salam Aidiladha, hari kedua...macam mana sambutan di tempat korang? mesti happening, kan? Alhamdulillah...dapat kita merayakannya sekali lagi. Moga panjang umur dapat lagi menyambutnya di tahun hadapan...insyaAllah.

Masih dengan mood rayanya, saya sambung buat entri untuk menjahit baju kurung moden jenis peelum. Macam biasa, mula2 ambil ukuran dan buat pola. Ini ukuran badan saya. Saya tunjuk cara paling MALAS...nak ambil kain dan menjahitnya saja. Pola saya ni untuk depan dan belakang. sama saja ukuran dan rupanya. Ada orang lain pola depan dan belakang beza. Pola lengan pun beza. Tapi saya ni jenis MALAS dan nak cepat siap saja...tu sebab saya buat pola depan belakang jadi satu! selagi tak mencacatkan rupa baju, tak salah buat macam ni.

Menjahit ni tak ada salahnya pun...semua betul selagi hasilnya nanti tetap sama dan cantik macam baju orang lain. Jadi jangan bimbang kalau orang kata cara kawan-kawan salah. Menjahit ni seni, banyak cara dan macam2 jalannya. Setiap satu baju itu berbeza dan cara penghasilannya. Lagi ramai tailor kita jumpa, lagi macam2 cara dan skill yang kita dapat belajar. Dan setiap satu itu berbeza2 dengan yang lain. Kalau kawan2 sudah lama menjahit, pasti kawan2 pun ada skill tersendiri dalam menjahit yang tak sama dengan orang lain. 

Ok, kembali ke topik asal. Mula2 ambil untuk bahagian belakan. Temukan, tepi kain (lipat dua) dan letak pola macam dalam gambar bawah ni. Sediakan ruang untuk basi Zip. Ukuran basi Zip terpulang pada anda. Untuk bahu basinya 1 1/2cm dan tepi pun sama, bawah 1cm. Tanda dat jangan lupa (18 cm), guna kertas warna dan roda suri. Gunting dan dapat 2 keping pola belakang.

 
 
  
 Ini pula pola depan. Kain lipat dua juga dan letak pola betul2 di tepi ( macam dalam gambar). Lakar basi untuk mudahkan memotong dengan lurus. Jangan tanda dat tu. Dat untuk pola depan yang rendah tu 12 cm.Gunting dan dapat 1 keping bahagian depan baju.

 Kain lipat terus 4 lipatan dan letak pola tangan dan tanda basi. Gunting dan hasilnya dapat 2 keping bahagian tangan.

 Untuk bahagian bawah baju, lain pun lipat 4 macam ni. Letak pola dan tanda basi. Kemudian gunting.

 Hasilnya macam nilah peeplum yang sudah di buka lipatannya. Yang bulat tulah sambungan dipinggang. Ukuran itu ukuran pinggang kita.

Sekrang mula jahit. Jahit semua dat dan sambung tepi baju bahagian depan dan belakang

 
 Macam nilah, sambung tepi sahaja.

 Lepas sambung, seterika bahagian dat dan sambungan tepi agar nampak kemas.

 Gunting bawah baju tu ( belah macam dalam gambar) dan jahit sambung di baju tadi.
 Macam nilah hasilnya bahagian bawah dah bersambung.

 Kemudian pasang zip sembunyi. Zip biasa pun boleh. Panjang zip terpulang pada anda tapi mesti lebih dari pinggang sebab nak bagi masuk di badan. Lepas jahit zip, terus jahit sambungan belakang tu sampai bawah.

Kemudian jahit lapik leher dan sambung bahu.

Seterika leher dan jahit sembat lapik leher tu. Kemudian terus pasang tangan. Cara pasang tangan sama macam baju lain. Kemudian bolehlah jahit sembat hujung tangan baju dan jahit halus bahagian bawah baju.

Inilah hasilnya... Harap kawan2 dapat faham dengan penerangan saya ni. Tak faham tengok gambar ya, nanti senanglah faham. Moga tutorial ini dapat membantu kawan2 yang baru nak mencuba menjahit baju kurung moden peeplum ini. Untuk baju, guna kain 2 meter juga. Ok selamat mencuba dan selamat menjahit... :)


Ahad, 5 Oktober 2014

cara jahit leher kurung moden

Assalamualaikum dan salam aidiladha semua. Hehe...sempena raya haji ni, dengan murah hatinya saya buat tutorial untuk menjahit leher baju kurung moden. cara ni boleh guna jahit blouse atau apa saja baju yang lehernya putus bahagian bahu.

Tengok, orang beraya tapi saya merajinkan diri menaip entri ini. Haha...macam takde kerja lain, kan. Sementara takde buat apa, baik mengadap laptop kejap. Lagipun gambar ni dah lama saya ambil (bulan lepas). Saya pun ada pos gambar2 ini dalam group whatsapp yang saya join.

Saya malas nak buat penerangan yang lengkap. Tak berapa pandai nak terangkan sebab tu saya letak gambar banyak2, agar mudah untuk faham. Nanti bolehlah cuba membuatnya lepas ini.


 mula2 ambil kertas bergam dan lipat dua, bawah dan atas letak kertas warna. Kemudian letak pola baju dan ambil lukisan leher. gambar di atas cara ambil pola leher belakang. Lebihkan sikit untuk Zip. pola leher depan tak ada basi zip, terus letak pola di tepi saja. Jangan lupa basi leher 1cm.

gunting pola tu dan buka atas kain. Beginilah rupanya. Lepas tu sila seterika  dan gunting. Dah gunting bolehlah jahit tepi bahagian bawahnya.
 ambil leher depan dan letak di baju depan. pin dengan peniti. kemudian jahit ikut garisan yang dah di tekap tadi. Tengok gambar betul2 ye.
 untuk bahagian belakang. potong dua leher tadi dan pin di baju bahagian belakang yang sudah di jahit zip. (Ini contoh baju yang ada zip ye).

 cara jahitnya, mula2 jahit dekat tepi zip. Tengok macam dalam gambar tu

macam nilah hasil jahitan tadi.

 kemudian lipat macam ni dan pin. Jahit ikut basi tu ye.

 macam ni rupa dah jahit

 Lepas tu terbalikkan. macam nilah hasilnya...

 buang lebihan di bahagian baju depan tu

 temukan lapik bahu depan dan bahu belakang. lipat tajam pelapik tu macam ni. kedua-dua lipat lepas tu temukan macam gambar di bawah ni.

 tahan lipatan yang ditemukan tu dan mula jahit bahu dari tepi.

 kemudian buka lipatan tadi dan jahit sambung basi pelapik

pelapik yang sudah disambung

 pandangan luar

 gambar penuh lapik leher yang sudah bersambung.

 snip basi macam dalam gambar

 basi yang disnip tadi lipatkan ke lapik dan jahit dari bahagian atas

 jahit macam halus macam ni ye

 nampak jahitan tu? Jahitan tu untuk bagi lapik leher tu nampak cantik terlipat di badan baju

Lepas tu bolehlah seterika bagi kemas. Lepas tu jahit silang pangkah @ jahit sembat. 

Ok siap sudah tutorial cara jahit leher kurung moden. Harap dapat membantu kawan-kawan yang baru nak cuba jahit baju kurung moden. Terima kasih...Selamat menjahit....


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...