Memaparkan catatan dengan label kebaya. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label kebaya. Papar semua catatan

Sabtu, 15 Oktober 2016

cara potong baju kebaya ringkas

Alhamdulillah, hari ni dapat kongsi satu lagi tutorial ringkas. Kebaya ringkas dengan potongan leher yang ringkas juga. Ini baju kebaya customer saya. Dari dulu dia memang tempah kebaya saja. Umur dia dekat 90 tahun tapi masih sihat walafiat. Nenek-nenek lain, mana selara nak pakai kebaya lagi. Tapi customer saya still pakai kebaya lagi. Baju contoh tu pun saya yang jahit dulu.

 baju contoh

 Pola kebaya. Dah berlipat2 sebab dah lama buat. Sejak tempahan pertama customer ni dulu. Badan tak berubah jadi saya guna yang lama. Pola2 customer jangan buang, simpan. Boleh guna kalau dia datang tempah semula. Tak pun untuk buat rujukan di masa akan datang. Ukuran saya semua guna cm. Saya tak pandai guna inci.

Mula2 lipat dua kain. Kain ni 2 meter saja (untuk baju sahaja).

 Potong bahagian tepi kain tu dulu. tepi kain ni selalunya berkedut atau macam bergetah. Perasan tak? Sebab tu saya buang bahagian tepi dulu. Biar kain nampak kemas dan mudah untuk kita nak garis ukuran.

 Dah siap gunting, sila buat garisan untuk basi jahitan. 1 atau 1 1/5cm. Basi jahitan ini untuk sambung dengan pelapik bukan baju depan kebaya tu.

Dah siap garis panjang, barulah letak pola tepi garisan tu. Nampakkan dalam gambar tu? Jangan lupa letakkan tracing paper di bawah kain dan atas kain (bahagian dat). Buatlah garisan ikut gambar dat yang ada di pola. Ukuran dat saya 3 cm. Naik atas 11cm, turun bawah pun 11cm juga. Tekan guna roda suri. Ada yang tak tahu roda suri? Yang macam pemotong pizza tu. Tapi roda suri comel sikit saiznya.

 Ini yang dah siap di tekap dat dan buat basi jahitan semua. Nampak tak potongan leher yang simple itu? Ini kebaya lapik dalam ye, bukan kebaya yang kolar lipat luar tu.

 Sekarang bolehlah potong, ikut garisan basi yang sudah dibuat. Untuk lipatan bawah tu, saya ambil 2 1/5cm atau 3cm. Dah siap gunting ketepikan.

Sekarang pola belakang pula. Lipat kain macam tadi juga (dua lapis). Kalau pola depan tadi, kita ambil dua keping. Yang belakang ambil satu dan tak putus ya. Ingat. Lipat dua kain dan terus letak pola di atasnya. Macam dalam gambar. Letak tracing papar, tekap dat dan buatlah basi dia atas tepi dan bawah pola.

 Ukuran basi sama je dengan pola depan tadi. Oh ya, pola depan bawahnya agak tajamkan. Yang pola belakang rata saja. Kebaya memang macam tukan belakang pendek tapi depan dia labuh sikit.

 Gunting ikut garisan.




Untuk tangan, lipat kain sekali lepas tu lipat lagi kain yang berlipat tu sekali lagi. Jadi dapatlah 4 lapis kain kan. Lepas tu letak pola di atasnya. Macam dalam gambar. Buat basi tepi atasa dan bawah.



Bolehlah di gunting terus. Saya kalau buat tangan memang terus ambil dua2. Malas nak gunting satu2, lambat! Kecuali kalau kain memang ekonomi sangat. Selagi kain boleh di lipat dapat dua tangan, hah buatlah. Sekurang-kurangnya kerja jadi cepat.

 Nah, inilah bahagian yang kita dah potong tadi. Macam mana, mudahkan? 

 Sekarang ambil lapik leher bahagian belakang. Mula2 lipat dua kertas bergam. Letak tracing paper di bawahnya.

Letak lagi tracing paper di atasnya. Macam dalam gambar tu.

 Kemudian letak pola belakang tadi di atasnya. Tengok gambar tu ya. Lepas tu tekaplah guna rodo suri gambar leher tu. Jangan lupa basi di bahagian atas ya.

 Inilah leher yang di tekap tadi.

Gunting dan jadilah macam ini. 

 Untuk lapik leher depan. Lipat kertas bergam macam dalam gambar. Buat basi 1 1/5cm. Lepas tu letak pola bahagian depan di atasnya. Kemudian letak pula tracing paper di sepanjang bawahnya pola.

 Sekarang guna roda suri untuk dapatkan garisan di bahagian bawah. Fahamkan?

 Tengok macam dalam gambar ini.

garis saja dari bawah sampai atas.

 Lepas sudah garis tu, lipat tracing paper tu macam dalam gambar di atas. Lipat semua ya.

 Sekarang buatlah garisan ikut garisan lurus di atas pola. Garisan ini adalah ukuran untuk lapik tepi dan leher baju. Ukurannya 3cm. Garis dari bawah sampai atas leher.

Macam inilah rupanya. Sekarang boleh gunting.

Dah gunting.

 Inilah rupanya lapik yang dah digunting dan di buka. Nampak tak yang leher depan tu macam kayu lastik? Y besarkan.
 Sekarang lapik leher tu korang pindahkan dan letak atas kain.

Nampakkan? Saya puaslah nak bagi kertas bergam tu menonjol dari kain tapi tak dapat2 juga. Kalau tak tengok betul2 mememang tak perasankan. Tapi harap mata korang terang. Mungkin juga kertas bergam saya ini terlalu nipis. Nak yang tebal mahal sikit. Yang ini harga semeter RM2. Yang tebal sikit dah nak ceceh RM3. Ini ekonomi sikit, guna yang nipis.

 Ok sekarang gunting saja. Tak payah gunting cantik2 pun asal gunting saja. Dah seterika semua baru gunting tepi dia cantik2.

 Macam inilah rupanya kertas bergam dan kain yang sudah sedia bergunting. Tinggal nak gosok dengan seterika saja.

Yang ini pula bahagian untuk lapik butang. 

Sekarang dah lengkap semua bahagian untuk baju kebaya. Untuk skirt, customer cuma nak skirt belah tak jadi. Atau skirt belah bohong. Atau skirt lipat depan. Banyak betul namanya kan? Kalau tempat saya, memang namanya skirt belah tak jadi. Tapi kalau tailor cina kat bandar sini memang sebut skirt belah bohong. 

Untuk skirt kebaya, korang boleh rujuk tutorial skirt yang saya dah buat sebelum ini. Ada belah tak jadi, kipas tepi dan kipas belakang. Boleh rujuk ya, cari saja di senarai tutorial saya. Kalau korang klik tak jumpa2 juga, korang boleh rujuk di senarai tarik post saya. Yang tahun2 lepas. 

Ok, insya-Allah saya jumpa lagi di tutorial akan datang. Harap entry ini dapat memberi manfaat dan membantu kawan-kawan yang nak belajar menjahit dengan cara ringkas dan tak memeningkan. Kalau nak share cara ini di fb dan nak save gambar, silakan. Moga kita dapat panjangkan lagi ilmu dan berkongsi dengan yang lain.

Ahad, 21 Oktober 2012

sekadar update

sebenarnya saya tak ada benda nak cerita pun. nak buat tutorial langsir scallop tapi gambar belum lengkap lagi.jadi saya buat je entry biasa2 macam ni...sekadar update. lagipun nak kongsi juga baju2 yang sudah siap dijahit. oh lupa la pulok...tu gambar di atas tu, barang2 jahitan yang baru je beli di leton.

ok di bawah ni, baju2 kurung dan kebaya yang telah siap dijahit. tinggal orang ambil dan pakai je. hasil tak berapa cantik dan kemas...maklumlah jahitan cincai2 dan nak cepat siap.  tapi walau tak cantik saya tetap nak upload juga...





Ahad, 17 April 2011

kebaya

saya tak tahu nama kebaya ni apa, mungkin kebaya moden sebab leher dia ada bentuk2 macam baju kurung moden. kebaya moden ni nenek saya punya, sebab tu ukurannya agak besar di bahagian pinggang.



a) depan b) belakang c) tangan d) lapik depan e) lapik leher belakang f) lapel


dart





jahit semua dart di belakang dan depan baju.


dart yang sudah dijahit




pasangkan lapik leher belakang


jahitkan


ini lapik leher yang sudah dijahit



pin lapik leher untuk bahagian depan pula. letakkan lapel di bahagian depan sebelah kanan, pin dan jahitkan bersama2 lapik depan tadi.






lapik yang sudah dijahit


lipat hujung lapik leher untuk memudahkan proses mencantum bahu




pin bahu dan jahit





setelah itu buka lipatan hujung lapik leher tadi dan cantumkan dengan lapik leher depan. pin dulu sebelum menjahitnya.



lapik leher sudah dicantum kemudian snip atau gunting keliling leher tersebut.




buat jahitan di tepi keliling lapik tadi. jahitan halus yang dijahit betul2 di sebelah lipatan





lapik sudah siap dijahit dan terbalikkan ke arah dalam baju. kemudian gosok leher baju tadi.




leher yang sudah siap



kemudian temukan bahagian depan dan belakang baju. pin dan jahit cantum dari bawah hingga pangkal lengan


kemudian jahit tepi lengan




lengan yang sudah dijahit



terbalikan lengan tadi dan masukkan dalam lubang bahu di badan baju tadi. pin kelilingnya dan kemudian jahit cantum




kedua2 tangan sudah dicantum



jahit jelujur di lapik leher, bawah baju dan tangan baju. kemudian pasanglah butang katup (butang ketap @ presstud button).




leher baju



kebaya moden nenek saya dah siap...sedia untuk dipakai...(^_^)


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...