Memaparkan catatan dengan label langsir royal scallop. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label langsir royal scallop. Papar semua catatan

Sabtu, 22 Jun 2013

cara menjahit langsir royal scallop

salam untuk yang terbaca entry ini. sekarang ni dah masuk 22 june...cepatnya masa berlalu. tak lama lagi dah nak masuk bulan ramadhan. bulan yang penuh keberkatan...dan bagi orang yang berniaga, bulan ni juga bulan tambah rezeki berganda2. masa ni juga ramai pengusaha biskut2 raya part time muncul...hehehe. kalau yang menjahit...inilah juga bulan kesibukan yang sampai nak tidur pun kena fikir dulu sebab bimbang tempahan tak sempat nak siapkan sebelum raya. 

oklah, sempena nak masuk ramadhan dan aidilfitri nanti...mesti ada yang fikir2 nak jahit langsir apa, kan. bagi yang banyak duit bolehlah beli je. sekarang ni pun berlambak langsir pasang siap dijualkan. tapi kalau yang berminat nak jahit sendiri, mari...saya tunjukkan cara jahit langsir royal scallop. sebelum ni saya ada buat entry tentang cara ambil bahagian2 scallop ni...klik SINI untuk tengok dulu. 

sediakan 3 bahagian ini
mula2 ambil bahagian swing sebelah kiri

berpandukan snap yang dibuat, lipat dibahagian guntingan
pertama tu ke belakang

kemudian dari tanda snap di A, lipat dan letak lipatan
tu di tanda B. sila tengok SINI ye untuk tahu jarak setiap tanda
 lipatan tu ( tepi kain yang saya gunting kecil tu)


macam inilah rupanya yang sudah siap dilipat dan dipin dengan peniti. lepas tu lipat pula swing
sebelah kanan. caranya sama saja, cuma lipatan mengadap kanan juga.

ini bahagian scallopnya, dari bahagian A-B dan C-D ada tanda2 yang saya gunting untuk lipatan. sama macam swing tadi, lipat dari satu tanda ke satu tanda. mula2 lipat bahagian A-B dulu

lipat macam ni ye

macam ni rupanya yang dah siap lipat dan pin


 kemudian lipat bahagian C-D pula. lipat je ikut tanda guntingan2 kecil tu.

dah siap, macam nilah rupanya...


jahitkan bahagian tepi tu dan buka penitinya. lepas tu bolehlah jahitkan apa2 je bawah tu, macam lace ke
rumbai2 ke...manik2 gantung ke...ikut sukalah kan, nak letak hiasan macam mana.

kemudian susun ketiga2 bahagian macam ni. letak scallop dan swing tu bergantung luas tingkap atau pintu. jahit dipertemuan swing dan scallop tu

lepas tu ukur untuk bahgian lapis pita. sambungkan.

 jahit pita

ok siap..

ini sesuai untuk pintu. kalau korang nak buat untuk tingkap berkembar atau yang panjang lebarnya, jahit je scallopnya 3,4...(agak2lah berapa). lepas tu pasang swing kiri kanan... maaflah tutorial ni agak ringkas tapi harapnya membantu bagi siapa yang cuba jahit langsir macam ni ye. kalau tak faham, tengok betul2 gambar di entry SINI terutamanya jarak tanda2  untuk lipatan tu. terima kasih....:)

Jumaat, 16 November 2012

cara potong langsir scallop

kali ni saya buat entry cara potong langsir scallop. pola ni ada 2, satu saiz besar dan satu lagi saiz kecil. saya guna pola saiz besar yang biasa orang guna. di bawah ini pola swag (sayap kiri kanan) dan pola scallop (untuk tengah2 tengah).

sediakan kain yang bidangnya 45" atau 46". untuk royal scallop saiz normal guna 1 1/2 meter kain. untuk 1 swag saiz normal guna 1  meter kain. swag kena ada 2 keping (kiri dan kanan). jadi semuanya 3 1/2 meter. panjang kain ini cuma untuk buat royal scallop untuk pintu bilik atau dapur je...2 swag kiri kanan dan 1 scallop. kalau nak buat di tingkap yang bingkai panjang, sila tambah meter kain untuk buat scallopnya. fahamkan...

 mula2 kita ambil untuk scallop dulu. lipat kain menyerong
macam ni
 letak pola dan pin.kemudian gunting ikut pola
scallop yang siap digunting
 
 gunting kecil2 di bahgian yang ditanda  di pola tu. 
 dah siap gunting kecil2 ditepi tu bolehlah tanggalkan kain dari
pola dan dapatlah satu scallop
 sekarang kita ambil untuk bahagian swag pula. kain tak perlu lipat (selapis je) mula2 ambil untuk swag kiri dan kemudian ambil swag kanan pula. masa ambil swag kanan, sila terbalikkan pola. kalau tak nanti korang dapat swag yang boleh digunakan untuk sebelah scallop je. 
 ini rupa 1 swag yang siap digunting...jangan lupa, sebelum tanggalkan kain dari pola swag, sila guntung kecil2 bahagian tepi kain, ikut tanda di pola tu

 contoh gunting macam ni la..tujuannya untuk kita buat lipatan masa kita menjahitnya 

ok, ini dia 2 swag dan satu scallop yang siap digunting


mudahkan cara potong langsir scallop ni. untuk proses menjahitnya, saya akan tunjuk di entry akan datang. harap2 pos ini dapat bantu siapa2 yang nak buat langsir sendiri. terima kasih...:) 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...