Sabtu, 22 Jun 2013

cara menjahit langsir royal scallop

salam untuk yang terbaca entry ini. sekarang ni dah masuk 22 june...cepatnya masa berlalu. tak lama lagi dah nak masuk bulan ramadhan. bulan yang penuh keberkatan...dan bagi orang yang berniaga, bulan ni juga bulan tambah rezeki berganda2. masa ni juga ramai pengusaha biskut2 raya part time muncul...hehehe. kalau yang menjahit...inilah juga bulan kesibukan yang sampai nak tidur pun kena fikir dulu sebab bimbang tempahan tak sempat nak siapkan sebelum raya. 

oklah, sempena nak masuk ramadhan dan aidilfitri nanti...mesti ada yang fikir2 nak jahit langsir apa, kan. bagi yang banyak duit bolehlah beli je. sekarang ni pun berlambak langsir pasang siap dijualkan. tapi kalau yang berminat nak jahit sendiri, mari...saya tunjukkan cara jahit langsir royal scallop. sebelum ni saya ada buat entry tentang cara ambil bahagian2 scallop ni...klik SINI untuk tengok dulu. 

sediakan 3 bahagian ini
mula2 ambil bahagian swing sebelah kiri

berpandukan snap yang dibuat, lipat dibahagian guntingan
pertama tu ke belakang

kemudian dari tanda snap di A, lipat dan letak lipatan
tu di tanda B. sila tengok SINI ye untuk tahu jarak setiap tanda
 lipatan tu ( tepi kain yang saya gunting kecil tu)


macam inilah rupanya yang sudah siap dilipat dan dipin dengan peniti. lepas tu lipat pula swing
sebelah kanan. caranya sama saja, cuma lipatan mengadap kanan juga.

ini bahagian scallopnya, dari bahagian A-B dan C-D ada tanda2 yang saya gunting untuk lipatan. sama macam swing tadi, lipat dari satu tanda ke satu tanda. mula2 lipat bahagian A-B dulu

lipat macam ni ye

macam ni rupanya yang dah siap lipat dan pin


 kemudian lipat bahagian C-D pula. lipat je ikut tanda guntingan2 kecil tu.

dah siap, macam nilah rupanya...


jahitkan bahagian tepi tu dan buka penitinya. lepas tu bolehlah jahitkan apa2 je bawah tu, macam lace ke
rumbai2 ke...manik2 gantung ke...ikut sukalah kan, nak letak hiasan macam mana.

kemudian susun ketiga2 bahagian macam ni. letak scallop dan swing tu bergantung luas tingkap atau pintu. jahit dipertemuan swing dan scallop tu

lepas tu ukur untuk bahgian lapis pita. sambungkan.

 jahit pita

ok siap..

ini sesuai untuk pintu. kalau korang nak buat untuk tingkap berkembar atau yang panjang lebarnya, jahit je scallopnya 3,4...(agak2lah berapa). lepas tu pasang swing kiri kanan... maaflah tutorial ni agak ringkas tapi harapnya membantu bagi siapa yang cuba jahit langsir macam ni ye. kalau tak faham, tengok betul2 gambar di entry SINI terutamanya jarak tanda2  untuk lipatan tu. terima kasih....:)

29 ulasan:

  1. Cantiknye langsir ni ima..bile la sy nk pndai mnjhit ni..buat sndiri msti puashatikn (",)

    BalasPadam
  2. btul tu, buat sendiri memang puas hati disamping dpt juga jimat kos jahitan yg semakin tinggi skrg ni.

    BalasPadam
  3. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam
  4. terima kasih atas tutorial ni kak..

    BalasPadam
  5. Balasan
    1. 1 scallop normal - 1 stgh meter
      1 swag - 1 meter (utk bidang 45" atau 46"

      Padam
  6. Tq share....mmg nak blaja buat langsir scallop gini....;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2, harap tutorial ni dpt membantu ye

      Padam
  7. watsapp guys !
    do you want to earn some money with just one click and register for free ??
    earn $$$$ usd !!
    click and get money !!
    you do not have to pay anythings,, its free guys !!!
    indeed --- your dont loss anythings !!

    click this link and register...LETS TRY !
    http://myinvitepay.com/?ref=234073

    *:x lovestruck

    BalasPadam
  8. Untuk renda tu brapa meter n klu gna bidang 60" blh ker untuk pintu bilik n kt bhgian mna akn berubah klu gna bidang 60"

    BalasPadam
    Balasan
    1. ukuran yg sy guna tu saiz besar, memang sesuai utk pintu. Renda sy guna dlm 4 ke 5 meter (xsilap la..). klu bidang 60 memang boleh. Kain sy guna ni cuma bidang 45 aje.

      Padam
  9. Nak try wat...harap2 menjadi

    BalasPadam
  10. insyaAllah Eza, mesti menjadi punya. selamat mencuba

    BalasPadam
  11. Aslm.. sy bru bjinak2 jht bj & jubah ank2.. skrg nk try wt langsir lak.. tgk hrga kt kdai adoiyaiii fenin makkk.. hihi.. trm ksh byk2 sbb sudi bkongsi ilmu tnp meminta bayaran..

    BalasPadam
    Balasan
    1. kann...upah jahit langsir memang mahal. lebih baik kita jahit sendiri.

      Padam
  12. Tq sis.. sy da try buat..menjadi.. thanks utk tutorial ni..cgt2 appreacite!

    BalasPadam
  13. Waa..cantik n tadi agak keliru,bila 2x baca baru faham..bln 3 nnt nak kawen so nak buat langsir sendiri..insyaallah nak ikut cara akak nii... Terima kasihhh..

    BalasPadam
  14. Terima kasih sis..in shaa Allah sy nk try buat utk umh sdiri..nak save cost..tq sis

    BalasPadam
  15. Terima kasih sis..in shaa Allah sy nk try buat utk umh sdiri..nak save cost..tq sis

    BalasPadam
  16. Kalo luas tingkap 51 inci nk gune kain brp meter ye tuk swag

    BalasPadam
    Balasan
    1. 1 swag guna 1 meter kain
      1 scallop guna 1 setengah meter kain

      Padam
  17. Kalo luas tingkap 51 inci nk gune kain brp meter ye tuk swag

    BalasPadam
  18. Tq untuk tutorial ni. Sgt2 mudah utk difahami berbanding blog lain. Alhamdulillah jumpa caranya. 😍😍😍

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...