Jumaat, 16 November 2012

cara potong langsir scallop

kali ni saya buat entry cara potong langsir scallop. pola ni ada 2, satu saiz besar dan satu lagi saiz kecil. saya guna pola saiz besar yang biasa orang guna. di bawah ini pola swag (sayap kiri kanan) dan pola scallop (untuk tengah2 tengah).

sediakan kain yang bidangnya 45" atau 46". untuk royal scallop saiz normal guna 1 1/2 meter kain. untuk 1 swag saiz normal guna 1  meter kain. swag kena ada 2 keping (kiri dan kanan). jadi semuanya 3 1/2 meter. panjang kain ini cuma untuk buat royal scallop untuk pintu bilik atau dapur je...2 swag kiri kanan dan 1 scallop. kalau nak buat di tingkap yang bingkai panjang, sila tambah meter kain untuk buat scallopnya. fahamkan...

 mula2 kita ambil untuk scallop dulu. lipat kain menyerong
macam ni
 letak pola dan pin.kemudian gunting ikut pola
scallop yang siap digunting
 
 gunting kecil2 di bahgian yang ditanda  di pola tu. 
 dah siap gunting kecil2 ditepi tu bolehlah tanggalkan kain dari
pola dan dapatlah satu scallop
 sekarang kita ambil untuk bahagian swag pula. kain tak perlu lipat (selapis je) mula2 ambil untuk swag kiri dan kemudian ambil swag kanan pula. masa ambil swag kanan, sila terbalikkan pola. kalau tak nanti korang dapat swag yang boleh digunakan untuk sebelah scallop je. 
 ini rupa 1 swag yang siap digunting...jangan lupa, sebelum tanggalkan kain dari pola swag, sila guntung kecil2 bahagian tepi kain, ikut tanda di pola tu

 contoh gunting macam ni la..tujuannya untuk kita buat lipatan masa kita menjahitnya 

ok, ini dia 2 swag dan satu scallop yang siap digunting


mudahkan cara potong langsir scallop ni. untuk proses menjahitnya, saya akan tunjuk di entry akan datang. harap2 pos ini dapat bantu siapa2 yang nak buat langsir sendiri. terima kasih...:) 

19 ulasan:

  1. x ada ker totorial nak jahit langsir scalop

    BalasPadam
    Balasan
    1. gambar dah ada cuma malas nak buat entry... tp insyaALLAH, nanti sy buat tutorial tu dlm masa terdekat ni. tunggu ye...

      Padam
  2. assalamualaikum sis..nak sngt tngk cara jahit n cantum scallop n swag..mcmna nk tngk erkk?? satu lagi, swag tu bentuk mcmna erkk?? kalau scallop dah tahu bentuk cuma cra nak cantum bhagn2x yg dh gunting kecil2x tu x brp jelas tngk kat tenet sblum ni..so, kalu bleh sis tlnglah tunjuk mcmna cara nak jahit n cantum scallop gn sag tu erkk..TQ si ^____^

    BalasPadam
    Balasan
    1. waalaikumsalam ct-kitty beb,
      ooo...cara jahit swag tu dan cara cantum dengan scallop tu. ok, insyaAllah, nanti sy buat tutorialnya...tunggu ye.

      Padam
  3. mohon kebenaran ambil nota ini ya. tk

    BalasPadam
  4. terima kasih di atas perkongsian ilmu...:)

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2..harap dpt membantu siapa2 yg nak
      jahit langsir macam ni :)

      Padam
  5. Sgt2 membantu.. thanks for sharing. Semoga allah murahkan rezeki

    BalasPadam
    Balasan
    1. sama2 Dewi..trima kasih kmbali...

      Padam
  6. Sgt2 membantu.. thanks for sharing. Semoga allah murahkan rezeki

    BalasPadam
  7. thanks utk tuto ni adik..mudah difahami dan sgt2 membantu..:)

    BalasPadam
  8. ukuran utuk jahit scallop bg sliding door brp yea

    BalasPadam
    Balasan
    1. tak pastilah berapa, nak ukur dulu tu

      Padam
  9. Alhamdulillah...dh nmpk cara nk buat..tqvm...moga Allah murahkn rezki..aamiin...

    BalasPadam
  10. tq..nak sangat try buat..saya budak baru belajar..

    kenali saya

    BalasPadam

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...