Memaparkan catatan dengan label tutorial pola jubah ringkas. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label tutorial pola jubah ringkas. Papar semua catatan

Ahad, 9 Ogos 2015

cara potong jubah ringkas

Salam syawal yang ke 24. Hari ni ahad, hujung minggu...kalau tak buat apa, jom cuba2 jahit jubah. Kali ni saya tunjuk cara potong jubah yang ringkas. Jubah ni paling simple...tak ada zip, macam baju tidur aje. Kalau korang tak ada jubah macam ni, korang ambil je baju kurung moden korang dan lipat dua jadikan contoh baju. Masa lakar nanti tambah saja ukuran di bahagian badan dan tambah labuh bahagian bawah baju. Mudahkan. Nak tambah zip belakang pun boleh tapi korang kena ambil asing-asing bahagian depan dan belakang baju. Bahagian depan tak putus. Bahagian belakang tu kena putus dan bagi basi untuk zip. 

Ok tu jubah berzip, yang ni jubah simple. Ambil terus lipat sekali aje dan gunting. Tutorial saya ni semua yang ringkas saja sebab saya tahu kalau orang mula2 nak menjahit ni memang suka nak cepat siap dan cari cara yang paling mudah. Esok2 dah pandai sikit, bolehlah belajar yang susah sikit...yang ada kira itu, tolak itu, bahagi ini... Sebagai permulaan, belajar yang mudah2 dulu.

Ini baju contoh

kain lipat dua macam dalam gambar tu

Kemudian lipat lagi sekali macam ni

Letak baju yang dilipat dua atas kain tu. Sekarang lukis saja ikut tepi baju tu. Terpulang kalau korang nak tambah atau kurangkan ukuran badan. Kembang bawah pun terpulang juga, nak kembang atau tak. Tapi jubah mesti longgarkan. Lengkungkan sikit bahagian pinggang. Basi bahu saya letak 1 1/2cm. Kaki baju 2cm.


Tangan, ambil macam ni. Lipat dua terus kain tu sama macam cara ambil bahagian baju tadi. Dah siap gunting aje ikut garisan yang dibuat. 

Ok siap sudah. Bahagian badan dan tangan. Selamat mencuba...


LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...