Jumaat, 29 April 2011

tukang jahit berjaya (kisah 1)

saya sengaja muatkan kisah individu yang berjaya dalam bidang jahitan di blog saya ni. boleh dijadikan pembakar sikap malas yang melampau2 dalam diri saya sejak akhir2 ni...hehehe... paling penting cerita ni dapat menyuntik semangat rajin dalam diri saya...terutamanya dalam menyiapkan semua tempahan2 yang ada sekarang ni. chaiyok! chaiyok!!!

SEMANGAT cekal jiwa berani, sekali genggam menjadi bara, perubahan sikap harus diuji, kelak sampai ke puncak jaya."
Pantun empat kerat itu sering diungkapkan Siti Zakiah @ Ita Amiruddin sepanjang pertemuan dengannya beberapa hari lalu.
Katanya, ungkapan azimat itu dipinjam daripada pensyarah undang-undang Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Datuk Dr. Syed Ahmad Alsagoff, semasa Ita mengikuti kelas pidato.
Bagaikan tidak percaya seorang tukang jahit wanita mengikuti kelas pakar pidato itu?



Menjengah ke premisnya, Butik Ita De Fashion di Bandar Sri Permaisuri, Cheras, Kuala Lumpur, jelas ternampak kelainan beliau berbanding usahawan wanita yang lain. Kata-kata azimat terpampang di setiap sudut butik, begitu juga dengan sijil dan pencapaian yang pernah diperoleh beliau.

"Semua ini saya jadikan semangat untuk terus gigih berusaha. Andainya berhadapan dengan masalah, saya akan merenung semula kata-kata perangsang ini," ujarnya.
Selain menjahit, Ita juga aktif dalam bidang kesusasteraan. Ketika menuntut di Institut Kemahiran Belia Negara (IKBN) Peretak dahulu, beliau pernah mewakili institusi pengajian tinggi itu dalam pertandingan pidato.

Malah beliau juga pernah mewakili daerah Hulu Langat dalam pertandingan pidato peringkat negeri di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) di Bangi.
"Rasa bangga jugalah sebab kebanyakan peserta yang bertanding merupakan pelajar universiti tetapi saya cuma belajar di IKBN.

"Walaupun begitu, saya tetap dapat tempat kelima daripada berbelas-belas peserta," ujarnya bangga.

Sebenarnya, wanita yang baru mencecah usia 33 tahun ini bukan calang-calang orangnya. Memulakan perniagaan sendiri seawal usia 20 tahun, ibu kepada sepasang cahaya mata ini cukup matang berbanding usianya.

Mendapat pendidikan dalam bidang jahitan di Institut Kemahiran Baitulmal dan IKBN Peretak, Ita membuka perniagaan jahitan dengan menyewa sebuah kedai kecil di Pasar Besar Cheras berbekalkan modal sebanyak RM10,000 yang diberikan oleh kedua-dua ibu bapanya.

ITA kini menjadi kebanggaan keluarga.


"Pada awalnya saya bermula secara kecil-kecilan dari rumah," ujar Ita ramah.
Lapan tahun di situ, Ita sudah masak sangat dengan selok-belok perniagaan.
Selain keupayaannya menerima tempahan pakaian lelaki dan wanita merangkumi semua jenis fesyen, beliau juga memberanikan diri dengan mendapatkan kontrak daripada sektor awam dan syarikat korporat.

Pelbagai kontrak berjaya diperolehnya, antaranya menyediakan uniform dan juga menjahit langsir pejabat.

Dengan berkembangnya perniagaan tersebut, barulah beliau berani membuka Butik Ita De Fashion yang lebih luas dan selesa sejak lebih tiga tahun lalu.
Selain rajin berusaha, Ita juga seorang yang bijak mencuri peluang. Mengakui beliau tidak memiliki kelulusan yang tinggi dalam akademik, Ita yakin dirinya mempunyai kelebihan tersendiri.

"Bapa saya memang menentang apabila mengetahui saya memilih bidang ini. Dia mahu saya melanjutkan pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi seperti adik-adik saya. Tapi saya sendiri yang tak mahu," katanya.

Dengan ilmu jahitan dan perniagaan yang dimilikinya selama 12 tahun itu, Ita tidak lokek untuk berkongsi dengan orang lain. Baginya, tidak salah berkongsi asalkan ia memberi manfaat kepada semua.

Pernah dilantik sebagai mentor kursus jahitan dalam program anjuran bersama Mara dan Puteri UMNO sejak 2006, beliau juga telah berjaya melahirkan beberapa usahawan wanita yang ingin menjadi sepertinya.

"Saya tahu bagaimana rasanya mempunyai kemahiran tetapi tidak mempunyai modal yang cukup dan tidak tahu bagaimana mahu bermula," ujarnya.

SUDAH 12 tahun wanita ini terlibat dalam bidang jahitan.


Kerana itu beliau sehingga kini masih melatih sesiapa sahaja yang ingin belajar menjahit dengan bayaran yang berpatutan dan kelas yang fleksibel.
Tidak cukup dengan butik, Ita mengembangkan pula sayap perniagaannya dengan menyertai syarikat jualan langsung. Baginya, setiap masa yang ada harus digunakan sebaik mungkin.

Menyertai syarikat jualan langsung yang menjual produk kelengkapan rumah, pakaian dan kesihatan, beliau tidak lagi menoleh ke belakang.

Terbaru, Ita membuka sebuah premis di Medan Mara, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur khusus untuk memasarkan dua produk syarikat itu.

Dengan menyertai syarikat itu, beliau juga terlibat dengan kursus kepimpinan dan pelbagai program yang sangat memberi impak kepada tahap keyakinan dirinya.
Kebolehan itu jugalah yang dimanfaatkannya untuk mendapatkan tender daripada beberapa syarikat korporat dan juga sektor awam.

Bercakap mengenai keluarga, Ita merupakan anak sulung daripada lima beradik. Beliau berkahwin dengan Shaiful Bahri Ahmadi, 34.

"Keluarga saya sangat unik. Dua daripada kami memiliki kemahiran. Dua lagi berjaya dalam akademik," katanya yang tetap merancang masa depan kedua-dua orang anaknya walau sesibuk mana pun beliau.

Dua anak Ita ialah Muhammad Haziq, 8, dan Nur Haziqah Najwa, kini berusia tujuh tahun.

"Saya hantar Najwa ke sekolah aliran Cina. Sejak umur empat tahun lagi dia sudah belajar di situ," katanya.

Tambah Ita: "Saya harap suatu hari nanti dia dapat menjadi pembaca berita bahasa Cina di televisyen yang belum pernah diceburi kaum Melayu."


BUTIK ITa De Fashion turut menawarkan kelas menjahit yang fleksibel.


Mengenai pencapaian yang diperoleh sepanjang bergiat dalam perniagaan itu, Ita baru-baru ini telah menerima Anugerah Usahawan Berjaya (Wanita) daripada Kementerian Belia dan Sukan.

Selain itu, Ita juga bangga dengan anugerah yang buat julung kali diperkenalkan Institut Baitumal kepada bekas pelatihnya iaitu Anugerah Usahawan Baitumal 2009 yang diraih Ita, Ogos tahun lalu.

Dalam pada itu, seorang rakan niaga yang dahulu merupakan pelajar kelas menjahit beliau mengakui keunggulan personaliti wanita itu.
"Saya hanya seorang suri rumah semasa belajar menjahit dengan Ita. Selepas beberapa bulan, saya semakin mahir dan sekarang menjadi rakan niaga pula," kata Rozita Sahar, 41.


"Dia seorang wanita cekal yang berani menghadapi pelbagai risiko. Dalam keluarga, dia seorang ibu yang sangat mengambil berat terhadap anak-anak
.
"Dengan kawan-kawan pula dia seorang yang sangat setia dan seronok untuk berkawan," ujar Rozita.

SUMBER:KOSMO!Online




Selasa, 19 April 2011

blouse



saya sebenarnya dah lama nak jahit baju blouse macam kat atas tu. tapi saya tak punya kain jenis getah macam tu. saya tak tahulah sama ada kedai kain di sini, ada jual ke tak. sudahnya saya pakai kain biasa je. kain saya guna ni jenis licin...

walaupun rupa blouse langsung tak sama, tak kira2nya adalah juga ciri2nya yang sama dengan baju kat atas tu. leher baju ni saya ubah macam leher baju kurung sebab malas nak buat bentuk U tu. blouse saya juga pendek sikit dan guna satu kain je.

memang tak cantik hasil yang saya buat ni tapi saya puas hatilah juga sebab dapat siapkannya. selalu kalau jahit baju sendiri asyik tangguh2 je. lepas ni nak buat projek lain pula. harap2 mood menjahit sentiasa berkobar2...(^_^)


siap jahit label lagi...hehehe



pinggang bergetah

belakang




Ahad, 17 April 2011

kebaya

saya tak tahu nama kebaya ni apa, mungkin kebaya moden sebab leher dia ada bentuk2 macam baju kurung moden. kebaya moden ni nenek saya punya, sebab tu ukurannya agak besar di bahagian pinggang.



a) depan b) belakang c) tangan d) lapik depan e) lapik leher belakang f) lapel


dart





jahit semua dart di belakang dan depan baju.


dart yang sudah dijahit




pasangkan lapik leher belakang


jahitkan


ini lapik leher yang sudah dijahit



pin lapik leher untuk bahagian depan pula. letakkan lapel di bahagian depan sebelah kanan, pin dan jahitkan bersama2 lapik depan tadi.






lapik yang sudah dijahit


lipat hujung lapik leher untuk memudahkan proses mencantum bahu




pin bahu dan jahit





setelah itu buka lipatan hujung lapik leher tadi dan cantumkan dengan lapik leher depan. pin dulu sebelum menjahitnya.



lapik leher sudah dicantum kemudian snip atau gunting keliling leher tersebut.




buat jahitan di tepi keliling lapik tadi. jahitan halus yang dijahit betul2 di sebelah lipatan





lapik sudah siap dijahit dan terbalikkan ke arah dalam baju. kemudian gosok leher baju tadi.




leher yang sudah siap



kemudian temukan bahagian depan dan belakang baju. pin dan jahit cantum dari bawah hingga pangkal lengan


kemudian jahit tepi lengan




lengan yang sudah dijahit



terbalikan lengan tadi dan masukkan dalam lubang bahu di badan baju tadi. pin kelilingnya dan kemudian jahit cantum




kedua2 tangan sudah dicantum



jahit jelujur di lapik leher, bawah baju dan tangan baju. kemudian pasanglah butang katup (butang ketap @ presstud button).




leher baju



kebaya moden nenek saya dah siap...sedia untuk dipakai...(^_^)


Jumaat, 15 April 2011

sulaman manik

saya ubah angin kejap...selalu asyik buat entry tentang jahitan baju. kali ni saya nak kongsi gambar2 sulaman manik saya pula. saya tak pandai sangat dan jauh sekali menghasilkan sulaman manik yang cantik.

tapi saya tetap rasa puas hati sebab dapat siapkan sulaman manik di baju2 ni. maklumlah saya ni jenis yang suka bertangguh bila nak buat kerja2 seni macam ni. tapi menyiapkan sulaman manik kali ni beza sikit sebab semangat nak siap cepat...hehehe...



























LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...