Memaparkan catatan dengan label baju melayu. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label baju melayu. Papar semua catatan

Khamis, 19 September 2013

cara menjahit poket dalam baju melayu

salam jahit semua, kali ni saya nak kongsi cara menjahit poket dalam baju melayu. sebelum ni saya pernah pos tutorial poket dalam tapi agak ringkas dan kurang penerangannya. jadi kali ni saya buat semula bagi tunjuk gambar lebih sikit dan penerangan pun terperincilah juga. harapnya dapat membantu kawan2 yang nak jahit poket dalam untuk baju melayu yang sedang dijahit. saya tak pastilah kalau di west orang sebut poket dalam ke apa. biasa kan di west poket ni dorang sebut saku...agaknya 'saku dalam' namanya.


ok mula2 sediakan badan baju, poket, lapik atas dan lapik bawah. kalau tak ada baju bolehlah buat latihan di kain perca je. untuk poket, ukuran panjang ambil 45cm (nanti akan dilipat 2) dan lebar 18cm. lapik atas pula ukuran panjang 16cm dan lebar 18cm. lapik bawah pula panjang 6cm dan lebar 18cm juga. lapik bawah ini dilapis dengan kertas bergam. kertas bergam tu lapik fabrik (interfacing) namanya tapi kalau di tempat saya, biasa sebut kertas bergam. lapik bawah ni yang akan dilipat keluar di poket nanti sebab tu kena letak kertas bergam.


untuk mulut poket pula, setiap baju melayu ada 3 poket...2 poket bawah yang sama saiz dan 1 poket atas yang saiz agak kecil dari poket 2 poket bawah tu. ukuran yang biasa saya buat untuk poket bawah, lebarnya 14cm dan panjang 1cm. kadang saya letak 1 1/5 inci untuk panjang tapi ni bergantung pada oranglah. kadang ada yang nak besar lipatan poketnya. ok untuk poket atas, biasa saya buat ukuran lebar 11.5cm dan lebar pun 1 1/5cm. ini contoh lebar dan panjang yang biasa saya buat...bagi kawan2 yang baru belajar tak perlulah nak faham semua ukuran ni. sebagai permulaan ambik je ukuran macam gambar di atas ni. kalau dah boleh buat, nanti rujuklah ukuran2 poket yang saya bagi tadi.


 ok, lepas tanda mulut poket di atas badan baju tu...ambil poket tu dan letak dibawah badan baju. letak ngam2 di bawah mulut poket tu. letak elok2 ye

 lepas dah letak elok2 tu, penitikan dari depan macam dalam gambar ni

 kemudian jahit keliling mulut poket (jahit ni di depan baju)

 dah siap jahit, macam ni rupanya

 ambil lapik atas tu dan letak di atas separuh mulut poket tu. penitikan.

 lepas tu letak pula lapik bawah di baki mulut poket tu. macam dalam
gambar di atas ni

 kemudian terbalikan baju tu macam dalam gambar ni. jahit di atas jahitan mulut poket tu tapi
jahit cuma garisan lurus atas bawah je. tepi poket tak perlu jahit. maksudnya jahit dari A sampai B je.
untuk bawah jahit dari C sampai D je. harap2 faham ya.

 jahit macam ni

 lepas tu terbalikkan ke depan baju semula. ini contoh jahitan, pandangan dari
depan baju tu

 buka tepi mulut poket macam ni dan penitikan tepi tu

 buat tanda macam ni di mulut poket tu

 gunting ikut tanda yang dibuat tadi. hati2 ya jangan sampai tergunting sampai
luar poket pula. ikut tanda yang dibuat tu.

 mulut poket yang sudah di tebuk tadi

 masukan lapik bawah dan lapik atas tu dalam mulut poket tu

 macam ni la rupanya bila lapik atas dan lapik bawah tu dah dimasukan
dalam mulut poket tu

 terbalikkan baju dan rupanya macam ni

 turunkan lapik atas tu macam dalam gambar ni dan kemaskan bahagian atas dan tepinya.
penitikan bahagian atas dan tepinya macam dalam gambar tu

 terbalikkan semula dan jahitan bahagian atas yang saya tanda garis putus2 tu.
 ini depan baju ya

 jahit macam ni...

 rupa bahagian atas yang sudah dijahit

 dari bahagian dalam baju semula : angkat lapik atas tu dan kemaskan

penitikan

lapik bawah yang sudah dilipat dan penitikan. jahit ikut contoh
garis putus2 tu

jahit betul2 dibawah tu

lipatan lapik bawah yang sudah dijahit

depan baju : kemaskan bahagian tepi poket ni

selak dari dalam dan jahit tepinya, macam ni

kemudian jahit lapik bawah tu

buat garisan di bawah lapik atas tu

lipat 2 poket 

tandakan poket tu ikut tanda di lapik atas tadi. macam dalam gambar 
di atas ni ya

nampakkan tanda yang saya dah buat tu. kemudian temukan garisan A ke B

macam ni

lepas tu penitikan dan jahit

lapik yang sudah dijahit tadi

lipat poket macam dalam gambar

kemaskan poket dan penitikan

kemudian jahit tepi poket tu

poket yang sudah dijahit

poket yang sudah siap, atas tu badan baju dan bawah tu poket

inilah rupa poket yang sudah siap

macam mana, dapat tak? harapnya dapatlah faham segala penerangan saya tadi tu. kalau tak faham juga, minta maaf banyak2lah mungkin cara saya sampaikan tu tak betul. maklumlah saya ni bukannya cikgu atau orang yang sangat2 mahir dalam jahitan. saya cuma penjahit biasa yang masih kurang ilmu lagi. namun saya tetap juga nak kongsi pengetahuan saya yang ciput ni. moga2 dapatlah juga membantu siapa2 yang berminat sangat nak belajar jahit-menjahit ni.

mungkin juga cara saya ni agak rumit tapi kalau dah selalu buat yang susah akan jadi senang. mula2 saya dulu pun bertanggapan macam tu masa belajar buat poket dalam ni. tapi lama2 ok dan rasa senang je nak buat. ada teknik lain yang tak guna lapis2 ni. cuma guna poket yang ukurannya panjang sikit. tapi saya kurang selesa dengan cara tu. saya lagi suka teknik 3 lapis ni, walau pun nampak macam banyak kerja tapi saya lagu suka buat cara ini. lagipun ni macam nilah yang cikgu saya ajar dulu.cuma teknik2 tu ada yang saya buat sendiri.

bila kita menjahit ni, tak semua juga apa yang cikgu ajar kita akan ikut sepenuhnya. kadang2 tu cikgu mengajar ada beberapa orang...sudah pasti cara mengajar satu2 perkara tu berbeza. tak perlu nak pening2 kepala mana teknik yang tepat sekali. bagi sayalah semua yang diajar tu teknik yang tepat cuma kita kena pandai2lah pilih mana teknik yang paling kita rasa senang dan mudah nak buat. kadang2 teknik tu agak nampak rumit tapi kalau kita rasa selesa nak ikut cara tu dan hasilnya pun cantik, ikut je la teknik tu.

semakin lama kita menjahit semakin banyaklah teknik dan kemahiran yang kita dapat tanpa kita sedar dalam proses menyiapkan baju. sebab tu saya cakap setiap tukang jahit ni ada teknik masing2. mungkin cara potong dan jahit tu berbeza tapi pakaian yang dihasilkan tetap sama. pendek kata yang penting kita ikut apa yang kita rasa selesa, cepat dan mudah. 

oklah, insyaALLAH saya akan buat tutorial lain pula bila ada kesempatan. saya ni ada masalah sikit kalau snap gambar masa menjahit kadang2 lupa proses mana yang nak digambar hihihi. kadang tu nak cepat sangat siapnya sampai malaslah nak ambik gambar. ok selamat menjahit  ^__^



Jumaat, 7 Disember 2012

baju customer lagi

ini baju customer lagi...untuk majlis kahwin minggu depan. demam kain corak polkadot masih lagi belum kebah lagi. mungkin sampai raya tahun depan pun corak polkadot masih lagi meletus2. baju melayu di atas tu   teluk belanga kanak2 tu yang letak dua poket je. satu lagi baju melayu dewasa, baju melayu raihan. butang macam kemeja tapi lapis sebelah dalam.baju kurung pula untuk kanak2 semua kurung asli. cuma untuk kurung dewasa (yang hijau tu) kurung moden ada dat tapi dalam gambar tak nampak sangatlah. 


Isnin, 27 Ogos 2012

9 syawal...

wah! lamanya saya tak update blog...berbulan lamanya. semuanya sebab terlalu sibuk dengan kerja-kerja jahitan. bulan jun lepas saya memang sudah tiada masa nak jenguk blog ini. minta maaf pada pengunjung2 blog sebab saya agak lambat membalas kunjungan kawan-kawan semua. tapi insyaAllah, saya akan ke blog korang juga (tu pun bagi pengunjung yang tinggalkan url blog di chatbox saya).

tahun ini, saya rasa paling sibuk. banyak sangat kerja yang kena saya siapkan. tempahan raya pun ada beberapa kain yang saya tak dapat siapkan. 1 syawal orang semua sibuk beraya tapi saya masih melekat depan mesin jahit. saya kena siapkan baju family sepupu yang kahwin 25hb lepas. jadi sampai 6 syawal saya memang habiskan masa siapkan 7 pasang baju melayu dan 3 pasang baju kurung.

penat gila...tuhan saja yang tahu. tapi lepas siapkan semua, rasa lega sangat. sekarang baru ada masa rehat dan menikmati suasana raya hahaha. sayangnya hari ni sudah 9 syawal, suasana raya semakin kabur2. buka tv pun, telefilem dan hiburan raya pun dah tak ada. sedih pula rasanya. tapi tak apa, tunggu raya haji...bolehlah raya sakan hihihihi.

timbunan beg plastik di atas ni sebahagian tempahan yang saya kena jahit masa puasa hari tu. di bawah ni pula sebahagian kain2 yang sudah siap dipotong dan sedia untuk jahit tepi. kain2 dibelakang tu baju2 perempuan dan depan pula baju2 melayu. syukur alhamdulillah, proses menjahit semua berjalan lancar cuma adalah juga beberapa pasang baju yang sangkut2 sikit. terutama kain2 yang licin. memang tekanan habis nak gunting! kalau boleh nak saja bagi balik pada pemiliknya tapi tak sampai hati...kesiannnnnn punya pasalkan.


selain kain yang licin2 dan ira kain yang lari2, ada satu lagi masalah yang saya tension sangat. cuba tengok kain di bawah ni. manik ke apa ke namanya...saya cakap batu dipatri di kain. nak potong dan jahit, kena cabut dulu manik2 ni (bahagian gunting dan jahitan). kalau tak memang masalah...tumpulkan gunting dan patahkan jarum! betul2 buang masa punya kain. kena ada tahap kesabaran tinggi kalau berhadapan dengan kain ini. habis kuku ibu jari saya rosak dan jari ada luka2 juga semata2 tanggalkan batu2 melekat ni. nampaknya lepas ni saya kena hati2 kalau nak terima kain lagi.


tengah sibuk menyiapkan skirt baju kurung. ingat nak ambil semua baju2 yang sudah siap tapi betul2 tak ada masa waktu tu. cuma ada 2,3 pasang baju yang saya sempat ambik. antaranya dress budak2 di bawah ni. kalau nak cerita tentang jahitan, rasa memang tak pandai habis. macam2 pengalaman baru kali ni. banyak baju yang fesyennya kali pertama saya jahit. paling sadis baju2 melayu yang pelbagai, ada yang nak zip depan baju...ada yang nak bahu levis...memang pening! tapi rasa ok jugalah sebab dapat belajar banyak perkara baru.






LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...