Memaparkan catatan dengan label tutorial cara menjahit jubah. Papar semua catatan
Memaparkan catatan dengan label tutorial cara menjahit jubah. Papar semua catatan

Isnin, 10 Ogos 2015

Cara Menjahit Jubah

syawal yg ke 25, pagi isnin...monday blues orang selalu kata. Ok semalam saya tunjuk cara potong jubah simple kan? Pagi ni saya tunjuk cara jahit jubah tu pula.

Ini bahagian jubah tu. Nama pun simple, jadi leher jubah buat macam leher kurung saja. Lapik leher tu saya dah lapos dengan kertas bergam

Mula2 cantum bahagian bahu dulu.

Jahit dari hujung ke hujung bahu

Iron bahagian yang baru disambung tadi

Lipat dua macam ni dan iron bahagian lipatan

Kemudian bukan lipatan tadi dan letak pola tu di tengah2. Leher tu saya dah lakar ikut acuan leher

Kemudian jahit leher tu

Dah jahit, lipat macam ni dan gunting tengah tu macam dalam gambar tu

Ini yang dah digunting

Lepas tu snip bahagian keliling basi

Jahit tindih atas lapik leher tu

Kemudian iron untuk bagi kemas

Lepas tu korang jahit tepi leher tu. Ikut sukalah nak jahit corak2 ke...tak pun jahit sembat aje bahagian dalam. Terpulang ok...

Sekarang korang jahit bahagian tepi baju (sambung bahagian tepi) sampai bawah.

Ini rupa baju yang dah siap bersambung. Ini pandangan dari dalam baju.

Jahit lipatan kaki baju

Untuk bahagian tangan, sambung bahagian tepi lengan dan jahit ke badan baju. Tapi yang saya jahit ni, saya letak lace. Jahit lace dulu, benang atas ikut warna lace tu dan benang bawah ikut warna kain. Jahit lepas tu baru cantum lengan tu.

Lengan yang sudah bersambung. Bolehlah terus dijahit di badan baju. Kalau tak tahu cara cantum lengan di baju, rujuk entry yang sebelum2 ni, saya ada tunjuk cara pasang lengan di badan baju.


 
Siap sudah jubah. Ringkas saja cara memotong dan menjahitnya. Selamat mencuba... Happy sewing

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...