Khamis, 22 November 2012

baju customer


salam pagi khamis yang indah. tak ada yang penting sekadar nak upload pic baju2 yang siap saya jahit. ini baju customer yang tempah baju satu set yang sama kain. sekarang ni kan trend pakai baju sama warna satu family. bukan je masa musim raya, musim kahwin2 ni pun ramai tempah baju satu corak. ala2 baju seragam gitu. 

Sabtu, 17 November 2012

kemahiran menjahit (kisah 5)

KOTA KINABALU 31 Okt. - Bidang jahitan bukan lagi asing dalam kalangan kaum Adam, malah ramai yang telah berjaya menjadi pereka fesyen terkenal apabila menceburi kerjaya tersebut. 
Contoh paling mudah ialah Rizalman, Michael Ong, Bill Keith dan Bernard Chandran.
Mereka merupakan pereka fesyen terkemuka dalam industri berkenaan di negara ini.
Di luar negara pula, siapa tidak mengenali anak jati Kelantan, Zhang Toi yang mengukir kejayaan besar di New York, Amerika Syarikat (AS), sebaris dengan pereka tersohor seperti Michael Cors. 
Sehubungan itu, tidak hairanlah jika penganjuran latihan dan kursus seni kreatif jahitan, peserta lelaki turut berlumba-lumba untuk menyertainya dan bukan lagi menjadi penyertaan mutlak golongan wanita seperti sebelum ini. 
Perkara ini diakui sendiri oleh peserta Program 1Azam Kursus Kemahiran Seni Kreatif (Jahitan) iaitu Tuhing Tehing, 22, dari daerah Kota Marudu. 
Dia merupakan seorang daripada dua peserta lelaki yang mengikuti kursus berkenaan anjuran Kementerian Belia dan Sukan Sabah selama tiga bulan bermula 4 Julai lalu di Akademi Jahitan Kota Kinabalu (AJKK). 
"Selepas menamatkan kursus ini, saya akan memulakan perniagaan kecil-kecilan terlebih dahulu di rumah kerana untuk membuka kedai, memerlukan modal kewangan agak besar. Setelah berjaya nanti, barulah saya buka kedai jahit sendiri," katanya ketika ditemui di sini baru-baru ini. 
Tuhing berkata, bidang jahitan memerlukan kreativiti dan kemahiran seni yang tinggi agar hasil kerja mereka dapat menepati cita rasa dan kehendak pelanggan. 
Dia mendakwa, dalam hal itu golongan lelaki mempunyai sedikit kelebihan dalam menghasilkan rekaan fesyen termasuk koleksi pakaian untuk wanita. 
"Kebanyakan rekaan fesyen baju termasuklah kasut terkenal pada masa ini mendapat sentuhan pereka lelaki. Tidak usah pergi jauh. Dalam negara kita sendiri ramai pereka fesyen dalam kalangan lelaki. 
"Saya melihat kejayaan mereka ini satu dorongan untuk menceburi bidang seni kreatif jahitan. Saya memang meminati seni dan kursus ini memberikan saya peluang mengasah kemahiran seni jahitan dengan lebih mendalam," ujarnya. 
Anak ketujuh daripada sembilan beradik itu menambah, dia menyertai Program 1Azam berkenaan setelah diperkenalkan oleh kakaknya yang sebelum ini pernah mengikuti kursus berkenaan. 
Peserta kursus terdiri daripada mereka yang tersenarai dalam e-Kasih dan akan didedahkan dengan kemahiran membuat pelbagai jenis pakaian sepanjang menyertai kursus itu.
Seorang lagi peserta, Shairun Nujsar Nujum, 17, berkata, bidang seni kreatif jahitan tidak harus dianggap satu kerjaya sampingan lagi, kerana memberikan sumber pendapatan lumayan jika diusahakan dengan bersungguh-sungguh. 
"Jika dilihat kejayaan pereka-pereka fesyen lelaki masa kini, mereka lebih menonjol berbanding wanita. Ini memberi dorongan kepada kaum lelaki untuk menceburi bidang jahitan," katanya.
             sumber BH


rosmah berjaya walaupun tanpa pendidikan tinggi (kisah 4)

aku suka baca kisah2 orang yang berjaya dalam perniagaan. lagi2 kalau ianya berkaitan dengan jahit-menjahit. sebelum ini aku ada buat entry tentang kisah individu yang berjaya dalam bisnes jahitan. klik sini, sini dan sini kalau nak baca entry lama tu. 

jom baca kisah ini, moga2 dapat menaikkan semangat kita untuk majukan diri dalam bidang ni sekaligus beri semangat untuk kita lebih berusaha dan berjaya...insyaAllah.

Rosmah Berjaya Walaupun Tanpa Pendidikan Tinggi   
by Sharifah Munirah Syed Ahmad Zahir 
KINI kelayakan akademik bukanlah syarat mutlak untuk menjamin kejayaan seseorang dalam apa saja bidang kerjaya yang diceburi. Lambakan golongan berijazah dan berdiploma di pasaran tenaga kerja tempatan adalah bukti kukuh bahawa ‘kelayakan kertas’ atau ‘paper qualification’ bukanlah jaminan yang diharapkan. 
Sebaliknya, mereka yang berkemahiran dalam apa bidang sekali pun, lebih mudah untuk ‘cari makan’. Perkembangan ini membuka ruang yang begitu luas bagi orang ‘biasa’ yang tidak bersekolah tinggi tetapi sebenarnya berminat untuk meningkatkan taraf dan nilai kehidupan masing-masing.  
Justeru, semakin ramai wanita, terutama suri rumah, yang melangkah keluar dari kepompong perwatakan tradisional. Mereka menggunakan kemahiran yang ada untuk menembusi alam perniagaan. Minat yang dulunya dilihat sebagai hobi atau untuk ‘suka-suka’ kini bertukar menjadi lombong emas. Tidak hairanlah kalau semakin ramai suri rumah kini memegang dua portfolio, iaitu sebagai isteri, ibu dan usahawan berjaya.  
Rosmah Pooy, 33, yang berasal dari Serdang, Kedah, memang tidak pernah berangan untuk menjadi usahawan. Minatnya sejak kecil dalam bidang jahitan dianggapnya biasa saja, sekadar terkena tempias kegiatan kakak sulungnya yang mengambil upah menjahit baju. 
Rosmah terus belajar. Dia tidak jemu-jemu mengasah bakat dan kemahirannya dalam bidang jahitan. Usaha gigihnya selama ini tidak sia-sia kerana bakat dan kemahiran anugerah Ilahi itu berjaya menyumbang antara RM2,000 hingga RM3,000 sebulan. 
“Mulanya secara kecil-kecilan saja. Tapi, bisnes berkembang apabila pelanggan yakin dan berpuas hati dengan kerja tangan yang dihasilkan. Ini memberi semangat kepada saya untuk meneruskan kegiatan walaupun selepas mendirikan rumah tangga pada 1995,” kata ibu kepada tiga puteri ini.  
Beliau beruntung kerana mendapat sokongan padu suami, Azhar Ahmad, yang bekerja di sektor swasta. Baginya, suami ialah penasihat dan pengkritik utama yang turut berkongsi impian untuk memperluaskan perniagaannya.  
“Bagi saya, kerjaya ini paling ideal. Saya tidak perlu keluar. Masa untuk mengurus anak dan rumah tangga tidak terabai. Apa yang saya buat adalah mengikut rasa dan kemampuan sendiri. Ini keindahannya. Kejayaan bergantung kepada diri sendiri. Kalau rajin, banyaklah habuannya. Begitu juga kalau malas. Kita yang menentukan bangun tidurnya perniagaan,” katanya. 
Ketika ini, salunnya ialah sebuah bilik di rumah teres dua tingkat nombor 53 di Amanjaya, Sungai Petani, Kedah. Rosmah berazam memperluaskan perniagaannya. Beliau bercadang membuka kedai di kawasan lapang bersebelahan rumahnya sekarang. Impian beliau untuk membuka pusat jahitan dan persolekan sebumbung yang merangkumi pelbagai aspek termasuk penyewaan baju pengantin, hiasan pelamin, pentas, bilik tidur dan sebagainya.  
“Bidang jahitan mempunyai banyak kegiatan hiliran. Banyak potensi untuk dimajukan. Sulaman, seni tampalan dan sebagainya menambah nilai barangan yang dihasilkan. Saya perlu banyak belajar kerana bidang ini pantas berubah. Mesti tahu trend atau perkembangan terkini dalam dunia fesyen. Mesti jadi ‘all-rounder’. Kalau tidak, pasti ketinggalan,” katanya.  
Untuk memenuhi permintaan pelanggan, Rosmah menambah satu lagi kepakaran, iaitu seni menjahit langsir. Sebagai permulaan, beliau belajar menjahit enam jenis hiasan tingkap. Kini Rosmah memperkenalkan pakej khas pasang siap hiasan tingkap bagi memudahkan pelanggan.  
“Ini trend (arah aliran) sekarang. Pelanggan tidak perlu bersusah payah. Beritahu saja hiasan jenis mana yang mereka mahu. Kita akan buat semua. Kalau perlu, kainnya pun boleh kita belikan. Mereka tahu siap saja. Konsep ini amat sesuai bagi masyarakat sekarang kerana kebanyakan wanita yang bekerja memang kesuntukan masa. Memang berpotensi,” katanya.  
Di samping itu, beliau juga berhasrat menembusi bidang jahitan secara tender yang pastinya lebih menguntungkan.  
“Tapi ini projek masa depan. Bagaimanapun, tidak ada kejayaan tanpa impian. Dengan sokongan kuat daripada pelanggan tetap dan yang akan muncul, saya memang yakin dengan bidang yang saya ceburi. 
Ini penting kerana tanpa keyakinan dan usaha, segala yang dirancang tidak akan tercapai,” katanya. 
sumber berita harian

Jumaat, 16 November 2012

cara potong langsir scallop

kali ni saya buat entry cara potong langsir scallop. pola ni ada 2, satu saiz besar dan satu lagi saiz kecil. saya guna pola saiz besar yang biasa orang guna. di bawah ini pola swag (sayap kiri kanan) dan pola scallop (untuk tengah2 tengah).

sediakan kain yang bidangnya 45" atau 46". untuk royal scallop saiz normal guna 1 1/2 meter kain. untuk 1 swag saiz normal guna 1  meter kain. swag kena ada 2 keping (kiri dan kanan). jadi semuanya 3 1/2 meter. panjang kain ini cuma untuk buat royal scallop untuk pintu bilik atau dapur je...2 swag kiri kanan dan 1 scallop. kalau nak buat di tingkap yang bingkai panjang, sila tambah meter kain untuk buat scallopnya. fahamkan...

 mula2 kita ambil untuk scallop dulu. lipat kain menyerong
macam ni
 letak pola dan pin.kemudian gunting ikut pola
scallop yang siap digunting
 
 gunting kecil2 di bahgian yang ditanda  di pola tu. 
 dah siap gunting kecil2 ditepi tu bolehlah tanggalkan kain dari
pola dan dapatlah satu scallop
 sekarang kita ambil untuk bahagian swag pula. kain tak perlu lipat (selapis je) mula2 ambil untuk swag kiri dan kemudian ambil swag kanan pula. masa ambil swag kanan, sila terbalikkan pola. kalau tak nanti korang dapat swag yang boleh digunakan untuk sebelah scallop je. 
 ini rupa 1 swag yang siap digunting...jangan lupa, sebelum tanggalkan kain dari pola swag, sila guntung kecil2 bahagian tepi kain, ikut tanda di pola tu

 contoh gunting macam ni la..tujuannya untuk kita buat lipatan masa kita menjahitnya 

ok, ini dia 2 swag dan satu scallop yang siap digunting


mudahkan cara potong langsir scallop ni. untuk proses menjahitnya, saya akan tunjuk di entry akan datang. harap2 pos ini dapat bantu siapa2 yang nak buat langsir sendiri. terima kasih...:) 

Khamis, 15 November 2012

salam maal hijrah


salam maal hijrah...aktiviti jahitan saya agak slow akhir2 ini. banyak kerja2 yang tergendala dan tertangguh. gambar di atas sebahagian baju yang sempat saya siapkan minggu lepas. untuk minggu ini saya ada baki 5 pasang baju lagi nak disiap sebelum 24hb ni. hujung2 tahun tempahan lebih kepada kawan dan saudara-mara yang nak menghadiri majlis kahwin. ada juga tempahan baju sekolah untuk tahun depan. 

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...